Nieuws April 2012

Real Zaragoza - Barça 1-4

FC Barcelona begon de lastige uitwedstrijd bij Real Zaragoza zonder de bekende namen van Iniesta, Xavi en Busquets in de opstelling. Josep Guardiola gaf hen rust, maar een rustige wedstrijd in La Romareda werd het zeker niet. De spelers van Zaragoza waren van het eerste tot het laatste fluitsignaal strijdvaardig en maakten het Barça zeker niet gemakkelijk.

Op een veld waar het gras en enkele bloemetjes bloeiden kwamen de Catalanen na vijf minuten al goed weg. In een kluts in de 16-meter van FC Barcelona floot de scheidsrechter voor buitenspel van Carlos Aranda. De nummer 7 van Zaragoza speelde een hele sterke wedstrijd en zorgde er in de 23e minuut voor dat de thuisploeg een penalty kreeg. In de herhaling was goed te zien dat Valdés voor de bal ging en dat Aranda met twee voeten afzette om een mooie snoekduik te maken. Víctor liet zich echter niet passeren, maar kort daarna was de 1-0 alsnog een feit. In eerste instantie redde Valdés opnieuw, maar uit de rebound kwam de bal per ongeluk op het hoofd van Aranda en was het alsnog een doelpunt. Barça herstelde de schade nog in de eerste helft. Alexis kreeg een goede mogelijkheid om de gelijkmaker binnen te schieten, maar zijn inzet werd door de verdediging van Zaragoza verwerkt tot een corner. Die werd snel genomen en door Roberto Jiménez uit het doel gestompt. De keeper liet de bal echter precies voor de voeten van Puyol vallen. De aanvoerder van Barça wist daar wel raad mee en tekende alsnog voor de gelijkmaker. Twee minuten later startte Lionel Messi een slalom door de verdediging van Zaragoza en schoot de bal hoog in de korte hoek. De opluchting was van de gezichten van de Catalanen af te lezen. Vlak voor de rust mocht Abraham Minero, ex speler van Barça B, het veld vervroegd verlaten na het ontvangen van zijn tweede gele kaart voor een domme overtreding bij de zijlijn.

In de tweede helft was het nauwelijks zichtbaar dat Zaragoza met tien man speelde; ze bleven vechten om iedere bal. In de 47e minuut kreeg ook Manolo Jiménez een rode kaart en mocht de coach van de thuisploeg de wedstrijd vanaf de tribunes bekijken. Josep Guardiola greep in door Busquets binnen de lijnen te brengen in plaats van Keita en dat bracht wel wat meer rust in de verdediging. Al bleef Zaragoza loeren op de counter en waren ze diverse keren gevaarlijk dichtbij de gelijkmaker. Na een uur had Alexis de assist kunnen geven aan Cesc om de beslissende goal te scoren, maar de Chileen ging voor eigen succes en schoot de bal in de handen van de keeper. Onder leiding van Messi bleef Barça op zoek naar het beslissende doelpunt en daar had de Argentijn uiteindelijk een penalty voor nodig. Het standbeen van Alexis Sánchez werd in de 16-meter weggehaald. Messi schoot de penalty snoeihard in; zijn 38e doelpunt in La Liga tot nu toe. Vlak voor tijd kwam alsnog Xavi in het veld en die zag in de blessuretijd een geweldige combinatie tussen Messi en Pedro. Ondanks dat Pedro bijna de hele wedstrijd onzichtbaar was, liet hij deze kans niet onbenut en zorgde voor de 1-4 eindstand.

Real Madrid heeft nu slechts drie punten meer, maar de Madrilenen komen zondag nog in actie. Het team van José Mourinho wacht de thuiswedstrijd tegen Valencia, de nummer drie van de Primera División.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves (68’ Montoya), Puyol, Mascherano, Adriano, Keita (55’ Busquets), Thiago, Fàbregas (90’ Xavi), Pedro, Alexis en Messi.