Nieuws Maart 2016

Renovatie Camp Nou

Fc Barcelona gaat Camp Nou flink renoveren.

Dat heeft voorzitter Sandro Rosell maandagavond na een vergadering van de raad van bestuur bekendgemaakt op een persconferentie. Een maand geleden kondigde Fc Barcelona aan dat het zou gaan kiezen tussen een stadion op een nieuwe plek of een renovatie van Camp Nou. Rosell gaf aan dat de eerste optie te veel geld zou kosten, namelijk 1.2 miljard euro. Aan renovatie hangt een prijskaartje van 600 miljoen euro, waarvan 420 miljoen euro gaat naar de daadwerkelijke verbouwing van het stadion. De overige 180 miljoen gaat onder meer naar de vervanging van Palau, het stadion dat onderdak biedt aan de andere sporten van FC Barcelona.

Dat dit zou gaan gebeuren was al besloten echter was nog niet bekend hoe het stadion er in de toekomst uit komt te zien.
Daarvoor schreef de club een prijsvraag uit en die werd dinsdag gewonnen door het Japanse Nikken Sekkei en het Spaanse architectenbureau Pascual Ausió. Barcelona is inmiddels gestart met het project Espai Barca. Afgelopen week werd naast het trainingscomplex van de Catalanen de tennisbaan alvast weggehaald. Op die plek moet het nieuwe miniestadi komen, waar onder andere Barcelona B en de vrouwen van FC Barcelona in komen te spelen. Het nieuwe miniestadi moet plaats gaan bieden aan 6.000 fans.Camp Nou is pas als laatst aan de beurt met de verbouwing. Verwacht wordt dat er in 2017 begonnen kan worden met de renovatie. Het hele project moet in 2021/22 afgerond zijn. Tegen die tijd biedt het vernieuwde Camp Nou plaats aan 105.000 toeschouwers.
Welke naam het gerenoveerde Camp Nou zal krijgen is nog niet bekend.