Nieuws Maart 2013

Roura: “Deze spelers zijn speciaal”

Jordi Roura was blij en ontspannen tijdens de persconferentie nadat zijn ploeg AC Milan met 4-0 in eigen huis versloeg en daarmee en plek in de kwartfinales van de Champions League veroverde. “De fans speelden een cruciale rol, ze waren geweldig. Hun steun was fantastisch,” zo zei de assistent-coach.
Over de wedstrijd zei Roura: “We hadden een duidelijk doel voor ogen van hoe we moesten spelen. We probeerden om het veld breed te houden, meer aan één kant. Ook zetten we onze aanvallerspositie vast, wat voorkwam dat hun verdedigers opkwamen. Met de rust waren we waar we wilden staan: op gelijke hoogte. Ik zei tegen de spelers dat ze rustig moesten blijven. Het was eigenlijk heel erg moeilijk toen we met 3-0 voorstonden en het erop leek alsof Milan uit allerlei hoeken had kunnen scoren. Maar we controleerden het tempo van de wedstrijd en met de 4-0 was het gedaan.” Daaraan voegde Roura toe: “Tito Vilanova is ontzettend blij en voor de volgende ronde zal hij weer hier zijn.”

Roura kon natuurlijk niet anders dan over de spelers praten, die zich meer dan bewezen hebben in de spannende return. “Deze spelers zijn speciaal. Ze hebben enorm veel kritiek gehad, maar lieten zien dat ze speciaal zijn. Ze speelden met intensiteit, toewijding en daar moeten we trots op zijn. Ik ben heel blij.” De interim-coach sprak ook over Lionel Messi, die met zijn twee doelpunten de onderlinge stand met Milan gelijk trok. “Leo gaf ons een majestueuze les in wat het betekent om te voetballen. Hij is een uitzonderlijke speler en wanneer hij omringd wordt door de besten dan kent hij absoluut geen limiet.”

Tot slot over AC Milan: “Ik ben niet de geschikte persoon om het spel van Milan te beoordelen. We wisten van te voren hoe ze zouden gaan spelen en we probeerden om dat uit te buiten. Het was lastig voor hen in de eerste twintig minuten, toen wij de bal in bezit hielden. Ik wil het niet hebben over hoe lastig het was voor Milan, want ze hadden ons nog altijd kunnen verslaan. Het gaat meer om hoe wij hebben gespeeld dan om hoe zij speelden. Maar wij gaan door naar de volgende ronde omdat we een tegengoal hebben voorkomen.”

Daarmee besloot Jordi Roura de persconferentie en is het tijd om na alle ontlading en euforie de blik weer te richten op de Spaanse competitie, waarin Rayo Vallecano de volgende tegenstander is (zondag 17 maart, 21:00). Vrijdag volgt eerst nog de loting voor de kwartfinales van de Champions League en weet Barça welke Europese club ze moeten verslaan om een ronde verder te komen. Overigens zal Pedro Rodríguez de eerste wedstrijd van dat tweeluik missen wegens schorsing, nadat hij tegen Milan opnieuw een gele kaart pakte.