Nieuws Januari 2013

Roura: “Tito zit op de bank”

De dag voor FC Barcelona de competitiecampagne weer oppakt in de lokale derby tegen Espanyol, liet Jordi Roura weten dat Tito Vilanova zondag op de bank zal zitten. Roura: “Hij moet nog steeds een behandeling ondergaan, maar hij voelt zich goed en is sterk, en dat is het belangrijkste.” Roura is Tito’s vervanger en sprak daarom op de persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd, een rol die hij hoopt niet al te vaak op zich te hoeven nemen. Roura: “Het is een ongewone situatie, maar het moet wel gebeuren. Ik kijk uit naar het moment dat ik niet zo vaak naar een persconferentie hoef te komen, want dat betekent dat Tito dan weer hier is.”

Roura meent dat de wedstrijd van zondag tegen Espanyol geen gemakkelijke zal zijn, ondanks het enorme puntenverschil tussen de beide ploegen. “We hebben er zin in en we zijn hoopvol, maar we weten dat deze wedstrijden heel moeilijk kunnen zijn. Ze zijn altijd lastig vanwege de rivaliteit… En we komen net pas terug van de kerstonderbreking. Het ritme weer oppakken is niet gemakkelijk. We zullen moeten proberen om goed van start te gaan en door te gaan zoals we voor de onderbreking speelden.”
Evenals vele anderen die al met de pers spraken, waarschuwt ook Roura iedereen dat La Liga nog niet over is, ondanks de voorsprong van negen punten op de nummer twee (Atlético Madrid) en het gat van zestien punten met de nummer drie, aartsrivaal Real Madrid. Roura: “We hebben nog een lange weg te gaan. We moeten het wedstrijd voor wedstrijd bekijken en al onze punten pakken. We weten dat we een keer moeten verliezen, maar hoe later dat in de competitie gebeurt, hoe beter.”

Daarbij liet Roura weten dat de komst van Javier Aguirre naar Espanyol als hun nieuwe coach de staf van FC Barcelona dwong om hun voorbereidingen op de derby aan te passen. “We hebben naar hun recente wedstrijden gekeken en Espanyol is ongetwijfeld in positieve zin veranderd sinds Aguirre er is.”