Nieuws November 2012

Samen 135 seizoenen bij Barça

Voor het eerst sinds jaren stond er zondag een volledig bij FC Barcelona opgeleid team op het veld bij Levante. Die elf spelers zijn bij elkaar opgeteld al 135 seizoenen bij de club. Het nieuws dat er een compleet team opgeleid bij La Masía voor het grootste deel van de competitiewedstrijd speelde, beheerst de Spaanse media.

FC Barcelona maakte maandag bekend dat Valdés, Montoya, Piqué, Puyol, Alba, Busquets, Xavi, Fàbregas, Iniesta, Messi en Pedro, bij elkaar opgeteld, al 135 seizoenen bij de club zijn. Xavi Hernández is van deze elf spelers het langste bij de club. De middenvelder kwam in 1991 naar La Masía en voetbalt in het eerste elftal sinds 1998.

Carles Puyol en Pedro Rodríguez voetbalde, met slechts drie jaar in de teams van de Juvenil A, Barça C en Barça B, het kortste in de jeugd van FC Barcelona. Martín Montoya voetbalde dan weer de meeste seizoenen in de jeugd van de Catalaanse club. Op 10-jarige leeftijd startte Montoya bij de Benjamín. Via de jeugdteams Alevín, Infantil, Cadet, Juvenil en Barça B werd de 21-jarige in de zomer van 2012 opgenomen in de selectie van het eerste elftal. Gerard Piqué en Jordi Alba waren zelfs nog iets jonger dan Montoya toen zij door Barça uitgenodigd werden om naar de jeugdopleiding te komen. De twee werden gescout tijdens een voetbaltoernooi (voorloper van de FCB Escola) dat door de club werd georganiseerd.

Victor Valdés
Bij Barça sinds: 1995