Nieuws December 2011

Selectie bekend voor WK Clubs

FC Barcelona heeft de namen van de 23 spelers bekend gemaakt die mee gaan naar Japan voor de FIFA Club World Cup Toernooi. Daarbij zijn drie spelers van Barça B: Oier, Cuenca en Dos Santos. Het toernooi wordt van 8 tot 18 december in Japan gehouden.

De loting is bekend, maar de tegenstander van FC Barcelona nog niet. Dat wordt de winnaar van de wedstrijd tussen Espérance ST en Al-Sadd. Veel spelers houden zich al bezig met die affiche en die van de eventuele finale. “Op dit moment kunnen wij ons er nog niet al teveel mee bezig houden”, zo laat Xavi weten op de website van de FIFA. “Wij zijn heel enthousiast over het toernooi, maar wij willen wel eerst weten wie onze tegenstanders zijn.”

Naast FC Barcelona, die Europa vertegenwoordigd als winnaar van de Champions League, nemen Santos, Al-Sadd Club, Auckland City FC, Club de Futbol Monterrey, Espérance Sportive De Tunis en Kashiwa Reysol deel.

Uiteraard is Barça een favoriet om het toernooi te winnen, maar ook de Zuid Amerikaanse kampioen, Santos, is een kanshebber op de overwinning. Namens centraal Amerika en de Caraïben neemt het Mexicaanse Club de Futbol Monterrey mee. Espérance De Sportive Tunis vertegenwoordigd het Afrikaanse continent en de Aziatische kampioen is Al-Sadd Club. Kashiwa Reysol neemt deel aan het toernooi en zij zijn de Japanse landskampioen.

Bij de kampioen van Oceanië, Auckland City uit Nieuw Zeeland, zijn twee voormalige spelers van Barça opgenomen in de selectie Andreu Guerao en Manel Expósito. Andreu voetbalde tot 2005 bij Barça B, waarna hij voetbalde bij Málaga B, Sporting Gijón en Polonia Warsaw voordat de Catalaanse middenvelder deze zomer naar Nieuw Zeeland vertrok. Expósito, bijgenaamd Xino, debuteerde in de vriendschappelijke wedstrijd tegen het Portugese FC Porto op 16 november 2003 en die wedstrijd was tevens het onofficiële debuut bij het eerste elftal van FC Barcelona voor Lionel Messi. Expósito speelde nooit een volledige wedstrijd in het eerste elftal en de aanvaller heeft een hele lijst clubs achter zijn naam staan om uiteindelijk ook dit jaar naar Auckland te verhuizen.

De selectie van FC Barcelona bestaat uit:
1. Víctor Valdés
2. Dani Alves