Nieuws Juni 2012

Spanje begint met een gelijkspel

Na Nederland is voor Spanje het EK inmiddels ook begonnen. De Europees en Wereldkampioen nam het op tegen Italië en bij de Spanjaarden stonden Gerard Piqué, Andrés Iniesta, Xavi, Cesc Fàbregas en Sergio Busquets in de basis.

De Spaanse Bondscoach had er voor gekozen om Spanje op dezelfde manier te laten spelen als FC Barcelona. Hierdoor vulde Cesc de positie in van Messi. In de eerste helft had dit speelplan weinig succes, want de grootste kansen waren voor Italië. In de tweede helft werd het wel een spektakel, doordat Italië brutaal de leiding nam. Antonio Di Natale kon scoren uit een mooie steekpass van Andrea Pirlo. De Italianen konden maar vier minuten genieten van hun voorsprong, want Cesc scoorde uit een dieptepas van Silva.

Na deze gelijkmaker werd het een boeiende wedstrijd waarbij beide teams voor de winst gingen. Fernando Torres kwam het veld in voor Cesc en kreeg meteen een paar goede kansen, maar zoals eerder bij Chelsea, miste hij de vorm waardoor hij de kansen niet afmaakte en hierdoor eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel.

Ondanks het gelijke spel, liet Cesc blijken toch tevreden te zijn met het ene punt tegen de Italianen. “We wisten vooraf dat dit onze zwaarste tegenstander was en dan mag je achteraf niet klagen met dit resultaat”, waren zijn worden. Ook werd er een einde gemaakt aan een fraaie reeks van Cesc, want dit was de eerste keer dat de Catalaan scoorde en dat Spanje niet tot winst kon komen.

Waar eerder het Nederlands elftal klaagde over de lengte en droogte van het gras, waren de spelers van Spanje ook ontevreden over het gras. “Het was een schande!” riep Xavi na afloop van de wedstrijd. Voor de wedstrijd was het gras niet gesproeid, waardoor de bal moeizaam rolde. Een woordvoerder van de Spaanse selectie liet weten dat er overwogen wordt om een officiële klacht in te dienen over het deze zaak bij de UEFA.

Opstelling Spanje: Casillas, Ramos, Arbeloa, Jordi Alba, Piqué, Iniesta, Xavi, Busquets, Xabi Alonso en David Silva (65' Jesús Navas) en Fàbregas (74’ Torres)