Nieuws Juni 2012

Spanje en Italië in EK-kwartfinales

Maandagavond werd in groep C van het EK uitgemaakt welke twee ploegen een plek in de kwartfinales zouden krijgen. Ierland, dat al uitgeschakeld was, stond tegenover Italië en de regerend Europees en wereldkampioen Spanje moest het uitvechten met Kroatië.

Voor Spanje was dit geen gemakkelijke opgave. De ploeg, met vier Barça-spelers in de basis, speelde met weinig inspiratie en hoewel Kroatië aanvankelijk hierin meeging, had het geen andere keus dan zelf te gaan voetballen nadat op het andere veld de 1-0 viel in het voordeel van de Italianen. De eerste helft was echter weinig onderhoudend, buiten het feit dat Kroatië een strafschop onthouden werd na een onnodig lompe overtreding van Sergio Ramos op Marijo Mandzukic.

Na rust was het Kroatië dat de wedstrijd naar zich toe trok, met name omdat winst noodzakelijk was voor plaatsing in de kwartfinales. De ploeg bewees zich een stugge tegenstander en was een aantal keer dicht bij een 1-0 voorsprong. Na een uur spelen kreeg aanvaller Ivan Rakitic op aangeven van Luka Modrić een kans om te koppen, maar Iker Casillas hield zijn doel schoon. Kort daarna moest de doelman opnieuw in actie komen om een knal van Ivan Perisic te keren.
Een doelpunt voor Kroatië leek nabij, wat theoretisch gezien Spanje zou elimineren. Spanje creëerde nog wel een aantal kansen, maar zette deze niet om in een voorsprong. De vooraf door de Italianen gevreesde salonremise van 2-2 kwam er niet aan te pas, terwijl beide ploegen zochten naar een doelpunt.

Toch waren het de Spanjaarden die uiteindelijk aan het langste eind trokken. Vlak voor het eindsignaal (88e minuut) was daar vanuit het niets een stift van Cesc Fàbregas die Andrés Iniesta bereikte. De middenvelder legde deze breed op Jesús Navas, die de bal eenvoudig het doel binnenliep en daarmee het enige doelpunt van de wedstrijd scoorde: 0-1. Kroatië ging nog op zoek naar de gelijkmaker, maar had daar te weinig tijd voor. Spanje speelde het spelletje rustig uit en plaatste zich daarmee niet zonder moeite als groepswinnaar voor de kwartfinales. Op het andere veld waren het de Italianen die dankzij Casano en Balotelli met een duidelijke overwinning een plekje in de volgende ronde veroverden. Voor zowel Ierland (nul punten) als Kroatië (vier punten) is het EK ten einde.