Nieuws Juni 2013

Spanje in finale Confederations Cup

Een dag nadat Neymar en Dani Alves met Brazilië al de finale wisten te bereiken, vochten Spanje en Italië een verbeten strijd uit in hun halve finale.

De twee ploegen die in het afgelopen EK nog tegenover elkaar stonden, probeerden er in het hete Fortaleza het beste van te maken. Een doelpuntenfestijn zoals in de finale van een jaar terug werd het niet. La Squaddra Azzura beet zich vast in de wedstrijd. Weliswaar was het meeste balbezit voor La Furia Roja, de beste kansen waren toch echt voor de ploeg van bondscoach Cesare Prandelli. Cristian Maggio, Albert Gilardino en Daniele De Rossi namen het doel van Iker Casillas onder vuur. Spanje wist daar weinig tegen in te brengen, alleen een schot van Pedro Rodríguez dat naast het doel van Gianluigi Buffon ging.

Bondscoach Vicente Del Bosque, die naarmate de wedstrijd vorderde steeds meer begon te transpireren, stuurde zes spelers van FC Barcelona het veld in. Gerard Piqué, Sergio Busquets, Jordi Alba, Andrés Iniesta, Xavi Hernández en Pedro mochten hun kunsten vertonen voor de uitgelaten Braziliaanse toeschouwers. Iniesta was echter de enige die echt wist uit te blinken. Maar ook hij kon niet het net vinden. Het leek wel alsof de spelers vermoeid waren, maar zo gek is dat natuurlijk niet als de speelkalender zo vol wordt gestopt door de UEFA, FIFA en de LFP.

In de noodzakelijke verlenging waren er maar twee hoogtepunten. Emanuele Giaccherini knalde de bal op de paal, en dat was voor de ingedommelde Spanjaarden het teken om weer bij de les te zijn. In de tweede verlenging raakte Xavi de paal. Omdat de brilstand op het bord bleef staan moesten er strafschoppen worden genomen om te bepalen wie er tegen Brazilië mag strijden om de Confederations Cup. Door rake penalty`s van o.a. Iniesta, Xavi, Piqué en Busquets stond er een 6-6 stand op het bord toen Leonardo Bonucci naar voren mocht komen. Met een strafschop die deed denken aan Jaap Stam op Euro 2000 legde de Italiaan de rode loper uit voor Jesús Navas. De onlangs naar Manchester City getransfereerde speler maakte geen fout en schoot Spanje naar de finale van zondag tegen Brazilië.