Nieuws Juli 2012

Spanje prolongeert EK-titel

Cesc Fàbregas verscheen aan de aftrap van de EK-finale tussen Spanje en Italië. Bondscoach Vicente Del Bosque koos opnieuw voor de offensieve middenvelder in plaats van een echte spits. Fàbregas begon als basisspeler aan het EK en wisselde deze rol vervolgens af met Fernando Torres en Álvaro Negredo. Beide aanvallers zaten in Kiev op de bank. Del Bosque koos voor Cesc offensieve man, mede dankzij diens beslissende strafschop in de halve finale tegen Portugal.

Het team van Del Bosque liet vanaf het eerste fluitsignaal zien dat ze alleen genoegen namen met de EK-titel. Al binnen zeven minuten kregen de Spanjaarden een goede kans. Bij een aanval opgezet door Alba en Iniesta werd Silva goed afgeschermd door de verdedigers van Italië. De corner die daaruit volgde werd over het doel gekopt door Ramos. Vlak daarna scheerde een schot van afstand van Xavi net over het doel van Buffon voordat Silva daadwerkelijk de 1-0 op het scorebord wist te zetten. Cesc gaf vlak voor de achterlijn de bal alsnog voor en Silva kopte feilloos binnen. Dit was het signaal voor het team van Cesare Prandelli om een tandje bij te schakelen. Een corner in de 16e minuut werd via de vingertoppen van Casillas uit het doel gehouden. De keeper van Real Madrid keepte een ijzersterke wedstrijd. Bij corners wist Casillas steeds de bal weg te boksen of via zijn vingertoppen uit het doel te houden. Vlak voor rust besliste Jordi Alba de wedstrijd definitief. Xavi gaf een schitterende steekpass dwars door de Italiaanse verdediging en de nieuwe aanwinst van Barça twijfelde geen seconde. Met de 2-0 voorsprong was het tijd voor de rust.

Na de rust betrad Di Natale het veld waarmee Prandelli aangaf zich niet zomaar gewonnen te geven. Di Natale gaf ook direct zijn visitekaartje af met een schot dat rakelings over het doel van Casillas ging. In de tweede helft kreeg Prandelli een zware tegenvaller te verwerken. Waar in de eerste helft Ciellini al geblesseerd het veld had moeten verlaten raakte in de tweede helft ook Motta geblesseerd. Hierdoor moest Italië het laatste half uur met tien man voetballen. De Spanjaarden bleven rustig combineren en zoeken naar het derde doelpunt en Italië bleef loeren op de counter. Die viel niet, maar vijf minuten voor het einde scoorde Fernando Torres wel de derde voor Spanje. Buffon raakte de bal nog met zijn vingertoppen, maar via de binnenkant van de paal ging de bal alsnog binnen. De spits was net tien minuten in het veld eerder het veld in gekomen voor Cesc Fàbregas. Direct na het doelpunt wisselde Del Bosque Iniesta voor Mota. Die stond net een minuut in het veld toen hij na een mooie combinatie met Torres de 4-0 eindstand op het scorebord zette. De ploeg van Vicente del Bosque heeft geschiedenis geschreven door als eerste land de EK-finale met 4-0 te winnen en daarnaast als eerste land ooit de treble te winnen (EK 2008, WK 2010 én EK2012).

Opstelling Spanje: Casillas, Alba, Ramos, Piqué, Arbeloa, Alonso, Busquets, Xavi, Iniesta (87’ Mata), Silva (59’ Pedro) en Fàbregas (75’ Torres)

Opstelling Italië: Buffon, Ciellini (21’ Balzaretti), Barzagli, Bonucci, Abate, De Rossi, Pirlo, Marchisio, Montolivio (56’ Motta), Cassano (46’ Di Natale) en Balotelli