Nieuws September 2008

Sporting Gijón-Barça 1-6

FC Barcelona heeft zijn eerste competitieoverwinning binnen. In Gijón veegde Barça de vloer aan met de promovendus Sporting, dat zich zoveel had voorgesteld van de wedstrijd. Wekenlang al was het prachtige oude stadion 'el Molinón' uitverkocht. De roodwitte brigade zag kansen tegen het in de competitie slecht gestarte Barça.

Het kwaliteitsverschil was echter overduidelijk. Barcelona was haar tegenstander de gehele wedstrijd de baas. Guardiola koos voor Iniesta, als vervanger van de ziek achtergebleven Henry, op de linksbuitenpositie en stalde canterano Sergio Busquets op Iniesta’s gebruikelijke positie op het middenveld. De jongeling deed dat buitengewoon goed. Hij is de verassing van dit seizoen en houdt voorlopig spelers als Touré buiten het team. Samen met Xavi en Keita zorgde hij voor pressie op het middenveld. De aanhoudende druk op het doel van Gijón kwam het best tot uitdrukking in corners. Al na 25 minuten stond de teller al op acht! De openingstreffer kwam op naam van Xavi, die een voorzet van links van Iniesta netjes in de verre rechterhoek verlengde. De kleine middenvelder nam daarmee het eerste velddoelpunt voor Barça dit seizoen voor zijn rekening. Na de 0-1 bleven de blaugranas Gijón fel op de huid zitten en lieten de Asturiërs geen moment in de wedstrijd komen. Het tweede doelpunt van Barcelona werd ook met het hoofd gescoord. Uit de tiende hoekschop, genomen door Xavi, knipte Puyol de bal richting de linkerbovenhoek waar Eto’o op de doellijn paraat stond om de bal in het dak van het doel te koppen. Sporting probeerde voor rust nog een aansluitingsdoelpunt te maken, maar het was Barça dat via Messi en Iniesta de beste kansen op een 0-3 hadden.

De marge van drie viel meteen na rust bij de zoveelste corner toen verdediger Jorge, op de huid gezeten door Keita, zijn eigen doelman kansloos liet. Sporting Gijón liet zich niet van de wijs brengen en vond meteen na de aftrap ook het net. Maldonado schoot raak en zette el Molinón in vuur en vlam. Het fanatieke publiek joeg hun helden naar voren en Gijón kreeg ook wat kansen. Het was echter voor korte duur. Een slecht verwerkte interceptie van doelman Sergio Sánchez zorgde er voor dat de ongelukkige Gerard Messi met een rode kaart moest afstoppen van een vrije doorgang. Met 10 man zakte de Asturiërs door het ijs en speelde Barcelona de wedstrijd op prima wijze uit. In plaats van in te zakken en te controleren bleef Barça de aanval zoeken. Met Bojan als vervanger van Eto’o kwam er niet alleen meer snelheid in de aanval, Barcelona speelde vanaf de 68e minuut met 7 canteranos.

Het vierde doelpunt bleef niet lang uit. Iniesta werd door een mooie steekbal van Messi vrij gespeeld en rondde knap af. Volgende anekdote was het officiële debuut van Martin Cáceres. Hij mocht voor de moegestreden Busquets invallen en met zijn medespelers twee doelpunten van Messi meevieren. De eerste een knappe volley op een pass van Iniesta, de tweede een kopbal op een voorzet van Xavi. De 1-6 overwinning moet als balsem werken voor de blaugranas. Woensdag staat de volgende wedstrijd op het programma als Betis Sevilla in Camp Nou langskomt.

Opstelling Barça:

Valdés; Alves, Márquez, Puyol, Abidal; Xavi, Keita (70. Gudjohnsen), Busquets (78. Cáceres); Messi, Eto’o (67. Bojan), Iniesta

Positie op ranglijst:

9. FC Barcelona 3- 4 7-3

Beelden van de wedstrijd zijn te vinden onder de spelersprofiel Leo Messi