Nieuws November 2008

Sporting Lissabon-Barça 2-5

Barcelona heeft in een knotsgekke wedstrijd zijn tweede doelstelling van het seizoen bewerkstelligd. De eerste was het zich plaatsen voor de Champions League door in augustus het Poolse Wisla Krakau in de voorronde te verslaan, de tweede was het verzekeren van de eerste plek in poule C, waardoor de loting voor de achtste finale in december in ieder geval een thuiswedstrijd als return oplevert. In Lissabon trokken de blaugranas tegen Sporting met een hoge 2-5 overwinning aan het langste eind.

Guardiola stelde hoge eisen aan de wedstrijd en stelde voor alle zekerheid Messi op. Het wonderkind was afgelopen weekend door zijn afwezigheid tegen Getafe de reden dat Barça twee punten verloor. Iedereen had het de laatste dagen over niets anders dan het ‘Messi-dependencia’, oftewel de Messi-afhankelijkheid. Tussen Hleb en Henry – Eto’o kreeg rust en begon op de bank - was in Lissabon niets van Messi’s spierklachten te merken. Hij was het grootste gevaar voor de Portugezen, die vanaf het begin van de wedstrijd onder de druk kwamen te staan van een goede combinerend Barça.

Xavi leverde een eerste waarschuwing af door een vrije trap op de deklat te schieten. Binnen het kwartier was het wel raak. Henry stond aan het einde van een mooie aanval, die Busquets had opgezet. Messi maakte de actie op rechts, en na het omspelen van zijn directe tegenstander legde hij terug af op de Fransman, die zijn eerste Champions League doelpunt van het seizoen kon aantekenen.

Eer Sporting wat kon terugdoen lag ook nummer twee al in het net. Een voorzet van Hleb belandde bij de tweede paal op de rug (!) van Gudjohnsen, waarna de afketsende bal via de voet van Piqué en verdediger Polga in het doel rolde. Een ideale voorsprong die tot de rust werd vastgehouden.

Direct na de thee dacht Barça de buit definitief binnen te hebben. Alves reageerde attent door een gegeven vrije trap snel te nemen en Messi in de zestien aan te spelen. De Argentijn aarzelde niet en schoot de bal direct langs doelman Rui Patricio in de verre hoek; 0-3. Het was het sein voor Guardiola om Messi meteen te wisselen, zijn taak zat er op. De coach zal de tien daaropvolgende minuten met enige waanzin moeten hebben voorbij zien trekken. Koud weer zittende in zijn dug-out zag Pep Sporting tot 2-3 terugkomen. Een mooie vrije schop van Veloso werd gevolgd door een aansluitingstreffer van Liedson, die falen van Márquez en Piqué afstrafte.

Voor Guardiola in kon grijpen scoorde Sporting verdediger Caneira echter in eigen doel, waardoor het verschil weer twee was. Onder druk gezet door invaller Pedro lopte de Portugees de bal fraai over zijn eigen doelman; 2-4.

De laatste goal van de avond viel drie minuten later. Bojan werd door Guddie diep gespeeld maar onrechtmatig gestrand door keeper Patricio, die met rood van het veld mocht. Bojan mocht de gegeven strafschop zelf binnen schieten.

Met dertien punten uit vijf mocht Barça zich na het eindsignaal groepswinnaar noemen. Mooier is nog dat de blaugranas geen blessures op liepen. De selectie kan zich nu de hele maand december puur richten op de Spaanse Liga.

Opst: Valdés; Alves, Márquez, Piqué; Cáceres; Gudjohnsen, Busquets, Xavi (74. Keita); Hleb, Messi (56. Pedro), Henry (46. Bojan)