Nieuws Augustus 2011

Staking ten einde

De staking in het Spaanse voetbal is ten einde. Dat heeft de spelersvakbond AFE donderdag bekendgemaakt.

Door de staking werd afgelopen weekeinde de eerste speelronde in zowel de Primera División als de Segunda División geannuleerd. Komend weekeinde verschijnen de clubs dus voor de eerste keer dit seizoen in competitieverband op het veld.

Maandag bracht de AFE nog naar buiten dat het overleg met vertegenwoordigers van de Spaanse profliga LFP muurvast zat en dat de staking door zou gaan in de tweede speelronde. Na diverse overleggen in de afgelopen dagen bereikten beide partijen alsnog overeenstemming.

Één van de eisen van de belangenbehartigers van de spelers was de invoering van een noodfonds voor voetballers die hun salaris niet op tijd krijgen uitbetaald. Ze vinden dat clubs de contracten lang niet altijd respecteren. In het akkoord is op verschillende manieren de uitbetaling van de salarissen gewaarborgd, stelde de AFE in een verklaring.

De gemiste wedstrijden worden mogelijk ingehaald vlak voor kerst. Door de Spaanse profliga wordt naarstig gezocht naar een mogelijkheid op de wedstrijdkalender om de gemiste wedstrijden door de staking van het eerste weekend in te halen. In de maand december is een mogelijkheid op vrijdag de 23e of woensdag de 28e.