Nieuws Mei 2010

Talenten van Barça nog onzeker

Voor een aantal grote talenten uit de jeugd loopt hun contract in juni ten einde. Barcelona geeft aan in onderhandeling te zijn met de spelers. Barcelona speelt voor het grotendeels met spelers uit eigen opleiding in het eerste. Onder andere Iniesta, Xavi, Messi, Pedro en Puyol komen uit de geroemde jeugdopleiding. De spelers waar het contract afloopt zijn Jonathan Dos Santos, Gai Assulin, Thiago, Victor Vázquez en Marc Bartra. Dos Santos is in voorbereiding met Mexico zonder duidelijkheid over zijn toekomst bij zijn club. Barcelona is maanden bezig om het contract te verlengen, maar tot nu toe is er nog geen overeenkomst. Er zijn nog wat punten die aangepast zouden moeten worden. Thiago speelde dit seizoen 1 duel onder Guardiola waar hij meteen scoorde. De middenvelder staat op het punt zich aan te sluiten bij het eerste elftal. Dat lijkt ook het breekpunt in de onderhandelingen te worden. Thiago zou graag bij het eerste komen. Gai Assulin wordt al jaren gezien als een groot talent. De aanvaller debuteerde al op jonge leeftijd voor zijn land Israel. In Barça Atlètic kwam hij onder trainer Luis Enrique afgelopen jaar alleen weinig aan spelen toe. Chelsea en Arsenal zouden op de loer liggen om hem over te nemen. Guardiola heeft aangegeven echt wel toekomst te zien in Gai maar dat de overgang naar het eerste nog te vroeg is. Marc Bartra is ook een van de parels van de opleiding van Barça. De club is met hem ook al maanden in onderhandeling over zijn toekomst. De duur van het contract en de vergoeding lijken op dit moment het probleem te geven. Barcelona wil wel graag verder met Bartra. Voor Víctor Vázquez lijkt het een gelopen zaak. In 2008 debuteerde hij nog in het eerste, maar komt op dit moment bij Barça Atlètic niet aan spelen toe. Begin 2009 raakte hij ernstig geblesseerd aan zijn knie waardoor hij bijna een jaar lang toe mocht kijken. Sinds zijn comeback belande Vázquez op een zijspoor. Aannemelijk zou dan ook zijn dat hij niet in gaat op aanbiedingen van Barça en zijn geluk ergens anders gaat zoeken.