Nieuws December 2013

Tata: “We moeten solide zijn”

Voor FC Barcelona eindigt 2013 met een competitiewedstrijd tegen Getafe. Bij deze wedstrijd komt veel psychologie kijken, niet in de laatste plaats omdat Barça nek aan nek gaat met Atlético Madrid voor de koppositie in de Spaanse competitie. “Het is heel belangrijk dat we niet alleen het jaar afsluiten met de koppositie, maar ook dat we een goede, solide prestatie neerzetten,” vertelde coach Tata Martino tijdens de persconferentie. “Dat zou de ideale manier zijn om met een goed gevoel de feestdagen in te gaan.”

Martino gaf stellig de voorkeur om te praten over de vele zaken die niet gerelateerd zijn aan voetbal, maar die de afgelopen dagen wel rondom de club spelen. “Mijn enige zorg is het team,” zei Martino. “Ik ben het niet gewend om afgeleid te worden door dingen die niets met de sportieve kant te maken hebben. Zoals Víctor (Valdés) eerder al zei: we moeten in onszelf solide blijven en negeren wat er elders over ons gezegd wordt.”

Het enige waarop de Argentijn commentaar wilde geven was op de geruchten dat hij na het huidige seizoen niet langer bij Barça zou blijven. “Ik ben heel blij bij deze club en in deze stad; ik houd van de manier waarop het team speelt. Ik kan natuurlijk geen enkele toekomst garanderen, want elke drie dagen verandert er iets volgens de resultaten en prestaties. Als ik blijf als Barça-trainer, dan is dat omdat ik het goed gedaan heb.”

Martino sprak ook over zijn trip naar Argentinië voor de feestdagen. Zijn intentie is om daar met Lionel Messi af te spreken. “Na kerst zal hij in Rosario trainen en ik weet zeker dat ik hem zal ontmoeten. Hoe dan ook, we worden volledig op de hoogte gehouden rondom zijn ontwikkeling. In het nieuwe jaar zal hij in de perfectie conditie zijn om zich weer aan te sluiten bij het team.”

Tata was eveneens blij met het contract van Andrés Iniesta, dat onlangs verlengd werd. Tot slot legde hij uit waarom hij ervoor heeft gekozen om Xavi Hernández voor de wedstrijd tegen Getafe thuis te laten: “Er zit te veel risico aan verbonden. In beslissende omstandigheden zouden we hem geselecteerd hebben, maar dit keer kozen we ervoor om het niet te doen.” De Spaanse middenvelder trainde de afgelopen dagen niet met het team mee en is niet op tijd hersteld van een lichte blessure.
Ook Neymar Júnior ontbreekt; de Braziliaan kreeg zijn vijfde gele kaart tegen Villarreal en is daarmee geschorst. Carles Puyol zit ook niet bij de selectie, maar Dani Alves is weer terug en Dongou maakt de selectie compleet.

De voltallige selectie die meereist naar Getafe: Pinto, Olazábal, Montoya, Piqué, Fàbregas, Pedro, Iniesta, Alexis, Mascherano, Bartra, Busquets, Song, Jordi Alba, Tello, Adriano, Daniel Alves, Sergi Roberto en Dongou.