Nieuws Januari 2010

Tenerife – Barça 0-5

FC Barcelona heeft zondagavond de eerste overwinning in het jaar 2010 behaald. De wedstrijd tegen Tenerife werd een 0-5 overwinning. Grote man aan de zijde van de wereldkampioen was Lionel Messi.

Het jaar 2010 was voor FC Barcelona niet zo goed begonnen. Vorige week werd er gelijk gespeeld in Camp Nou tegen Villarreal en dinsdag werd er ook nog verloren tegen Sevilla voor de Copa del Rey. Sommige kranten schreven al dat er een crisis heerste bij de wereldkampioen. Om het tegendeel te bewijzen moest er zondagavond gewonnen worden van degradatiekandidaat Tenerife.

Maar Tenerife gaf zich in de eerste helft niet zo maar gewonnen en ze zetten Barça vanaf de eerste minuut gelijk onder druk. Hierdoor kon Barça niet rustig opbouwen en ook niet in het normale spel komen. Door dit druk zetten ontstonden een aantal kansen voor Tenerife. De grootste kans was voor Alfaro. Hij schoot buiten bereik van Valdés hard op de lat en Barça mocht niet klagen dat het niet op achterstand kwam. Maar gaande weg de eerste helft kreeg Barça ook kansen. Bojan schoot net voor langs en Messi wilde de bal over de keeper heen lobben, maar de bal landde op het dak van het doel. De volgende mogelijk voor Messi was wel raak. Bojan kon aan de linkerkant met de bal opkomen tot aan de achterlijn en hij legde de bal goed terug op de vrij staande Messi en die schoot de bal hard in het doel. Door deze voorsprong ging Barça ook beter spelen en kwamen er nog wat kleine mogelijkheden. Vlak voorrust werd er een overtreding gemaakt op Alves. De vrije trap die volgde eiste Messi op. Hij gaf de bal goed voor het doel, waar Puyol stond en die kopte de 0-2 binnen. In de blessure tijd van de eerste helft, ging weer Bojan met de bal aan de haal aan de linkerkant. In plaats van dat hij zelf de keeper omspeelde, gaf hij de bal breed op de vrijstaande Messi en hij kon simpel de 0-3 binnen tikken.

In de tweede helft begon FC Barcelona waarmee het geëindigd was, namelijk aanvallen. Meteen na rust kreeg Henry een grote kans, maar hij schoot de bal op de paal. Hierna kregen beide ploegen nog een handje vol kleine kansen. Maar na ruim een half uur kreeg Messi de bal van Bojan op de rand van het strafschop gebied en Messi zag dat keeper Aragoneses te ver voor zijn doel stond en daardoor kon hij de 0-4 maken met een wonderschone stift. Tenerife beef nog wel zoeken naar de ere treffer, maar door goed keepers werk van Valdés en de onzuiverheid van de schoten viel er geen doelpunt. Wel wist verdediger Luna te scoren. Na een mooie Aktie in het zestien meter gebied van Pedro, leek het alsof hij de 0-5 maakte, maar dit bleek Luna te zijn. Kort na dit doelpunt kwam deze wedstrijd ten einde.

Opstellingen:

FC Barcelona: Valdés, Maxwell, Puyol (84. Milito), Márquez, Alves, Xavi                  (86. Chygrynskiy), Busquets, Iniesta (77. Pedro), Messi, Bojan, Henry.

Tenerife: Aragoneses, Juanlu (46. Culebras), Luna, Sicilia, Bellvís, Ricardo, Alonso, Kome (84. Rodriquez), Ayoze (68. Dinei), Alfaro, Nino.