Nieuws Mei 2014

Ter Stegen in Barcelona

Het is sinds donderdag officieel, FC Barcelona heeft een nieuwe keeper! Marc-André ter Stegen heeft zijn handtekening gezet onder een 5-jarig contract en heeft daarna voor het eerst de het voetbalveld in Camp nou betreden in de keepersoutfit van Barça. De afkoopsom is vastgesteld op 80 miljoen euro en met de transfer was bijna 12 miljoen euro gemoeid.

De Duitse keeper startte de persconferentie met een verontschuldiging: “Ik spreek nog niet zo goed Spaans, laat staan Catalaans.” De verontschuldiging sprak de keeper echter uit in het Spaans, dus zijn ‘gebrek’ aan taalkennis valt reuze mee. “Het is voor mij heel belangrijk om de taal goed te beheersen en ik wil het zo goed mogelijk leren spreken.” De rest van de persconferentie vervolgde in de moedertaal van de talentvolle keeper.

Voor Ter Stegen is het een grote stap in zijn carrière en is zich daar terdege van bewust: “Het is een grote eer om dit contract te mogen ondertekenen bij een team dat al jaren zo succesvol is. Het is een persoonlijke uitdaging en ik ben er klaar voor. FC Barcelona is een van de grootste clubs ter wereld.” Ondanks dat meerdere clubs interesse toonde in de keeper, was er voor Marc-André geen twijfel. “Barça is van een ander niveau. Het is een club met een lange traditie en ik heb andere potentiële clubs nooit echt als optie beschouwd.”

Technisch Directeur, Andoni Zubizarreta, beschreef Ter Stegen als: “Hij is een behendige, snelle keeper, besluitvaardig, sterk in de lucht en goed in een-op-een situaties. Marc-André kan goed samenwerken met de verdedigers, vooral wanneer het spel zich op de helft van de tegenspeler plaats vind zoals bij ons. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar hij is al erg goed met de bal aan zijn voeten. Dat is belangrijk bij Barça, maar het belangrijkste is dat hij aan al onze gewenste kwaliteiten voldoet.”

Ter Stegen speelde zijn gehele carrière tot nu toe bij Mönchengladbach. Zubizarreta en vice president Jordi Mestre dankten beide de Bundesliga club voor de medewerking aan de deal. Ook de keeper zelf sprak zijn waardering voor zijn oude club en de Gladbach-fans uit en vertelde dat ze een speciale plaats behouden in zijn hart.

Tot slot vertelde de nieuwe aanwinst: “Ik weet wat het niveau is van mijn nieuwe team. Ik ben klaar voor de uitdaging en ik wil zo snel mogelijk aanpassen. Ik denk dat ik me hier snel thuis zal voelen.”