Nieuws September 2012

Thiago: “Dit is een heel goed begin”

Thiago Alcántara sprak aan het begin van de week met de pers over hoe FC Barcelona het nieuwe seizoen begonnen is, en over het veelbesproken incident tussen Lionel Messi en David Villa.

“Het is een heel, heel goede start. Het kan niet beter. Tussen de competitie en de Champions League hebben we onze laatste zes wedstrijden gewonnen, en in elke wedstrijd waren wij de overheersende partij. We moeten zo blijven doorgaan. Ik vind het vreemd dat mensen nog steeds hun twijfels hebben over dit team.” De middenvelder zei wel dat het team zich nog steeds aan het ontwikkelen is, ondanks de perfecte start van La Liga. “We komen langzaamaan weer in ons ritme voor de competitie. La Liga is net begonnen en alle teams zitten in hetzelfde schuitje. We spelen op hetzelfde niveau, maar we willen onszelf gewoon verbeteren, zodat we ons aan het eind van het seizoen in een goede positie bevinden.”

In de wedstrijd van afgelopen weekend tegen Granada, thuis in Camp Nou, leek er onenigheid te zijn tussen Lionel Messi en David Villa, na een mislukte combinatie. Het voorval kwam veelvuldig in opspraak, maar net als teamgenoten en zijn coach weet ook Thiago dat het niets voorstelde. “Het is doodnormaal. Het was echt geen ruzie, maar een wat verhit moment. We zijn ambitieus en daardoor reageren we zoals we dat soms doen. Dit laat juist die ambitie van een speler of een team zien.”

De middenvelder is enorm blij met zijn eigen terugkeer naar het voetballen en de competitie. “Ik voel me goed, mijn herstel is uitstekend verlopen. Langzaamaan raak ik weer in de vorm die ik had voor mijn blessure,” aldus Thiago. Hij voelt zich bevoorrecht om op het middenveld van Barça te mogen spelen. “Ik doe iets dat ik graag doe. Ik mag zowel verdedigen als aanvallen. Op het middenveld staan er veel uitzonderlijke spelers en de coach kan zich in welke situatie dan ook op hen beroepen. Het is goede onderlinge strijd; het is fijn om dagelijks met spelers van zo’n hoog niveau om te mogen gaan.”