Nieuws Mei 2012

Thiago: “We hebben veel vertrouwen in Vilanova”

Thiago Alcantara benadrukte in een persconferentie deze week nog maar eens dat het team het besluit van Josep Guardiola om niet als Barça’s coach door te gaan respecteert en accepteert. Eveneens prees hij Tito Vilanova, die aangewezen is als de nieuwe coach van het eerste team. “Het team van volgend jaar zal zo ongeveer hetzelfde zijn als in de afgelopen jaren. Het zal niet helemaal nieuw zijn, behalve dan dat we iemand verloren hebben die ons heel dierbaar is. De afwezigheid van Guardiola zal het meest opvallen in de kleedkamer. Tito heeft altijd aan Guardiola’s zijde gestaan, hij kent het team perfect en hij weet wat hij wil.”

In eenzelfde strekking zei de middenvelder dat Tito en de spelers goed gewend zijn aan het samenwerken. “We zijn gewend aan het zien van Tito in de kleedkamer. We kennen hem, en hij kent ons. Ik ben ervan overtuigd dat hij zich goed zal aanpassen aan zijn nieuwe rol, en dat wij geen problemen zullen hebben om hem te zien als hoofdcoach. We hebben veel vertrouwen in hem.” Over de verdeling van de taken tussen Guardiola en Tito de afgelopen jaren, zei Thiago: “Guardiola wendde zich tot de psychologische aspecten van het voetbal, terwijl Tito ons in tactisch opzicht leidde.”

Het nieuws dat Carles Puyol zes weken uit de running zal liggen wegens een knieblessure, wat eveneens betekent dat de aanvoerder de bekerfinale moet missen, sloeg in als een bom. “Het is een heel belangrijk verlies voor ons, zo vlak voor de bekerfinale. Maar Puyol zal er alles aan doen om naar het EK te gaan, als hij kan.” Ook Thiago zou graag deelnemen aan het internationale toernooi.
De pers vroeg hem wat Puyol aan het team toevoegt. Thiago: “Consistentie, het uiterst hoge spelniveau dat hij toevoegt aan de beste club ter wereld. Iedereen kan daaruit zijn eigen conclusie trekken. De consistentie die hij laat zien in elke wedstrijd is heel aanstekelijk. Zijn toewijding is ook geweldig. Hij is ons kenmerk, onze leider in elk opzicht, en vertegenwoordigt de waarden van de club als geen ander.”

Tot slot werd Thiago nog gevraagd naar zijn advies voor spelers die op het punt staan door te breken naar het eerste team. “Ze moeten kalm blijven. Daarmee bedoel ik dat ze moeten vertrouwen op de kwaliteiten die hen als zo ver hebben gebracht, ze moeten in zichzelf geloven.” Dit advies is bijna identiek aan het advies dat Guardiola de middenvelder gaf, toen hij opgeroepen werd voor het eerste team.