Nieuws September 2012

Tito: “Ik wil nog niets horen over El Clásico”

Op de persconferentie voorafgaand aan de volgende competitiewedstrijd maakte Tito Vilanova nog maar eens duidelijk dat momenteel de wedstrijd tegen Granada van zaterdag het enige is waar hij aan denkt. Hij wil nog niets horen over de Clásico van 7 oktober. “Waar ik me mee bezig houd, is het binnenhalen van de volle vijftien punten.” En hoewel ze thuis spelen tegen een ploeg dit die seizoen nog niet gewonnen heeft, “moet men niet denken dat het een gemakkelijke wedstrijd zal worden, want het is een goed georganiseerd team met een goede strategie en heel sterk op de counter.”

Vilanova is ook van mening dat het geen goed idee is om het herstel van de geblesseerde Puyol en Piqué te overhaasten, zodat de verdedigers klaar zouden zijn voor de confrontatie met Real Madrid. “Zolang ik coach ben, zullen we een speler nooit forceren om klaar te zijn voor een wedstrijd. Hun gezondheid is het belangrijkste.”

Met het oog op het behoorlijke aantal afwezigen, werd Vilanova gevraagd naar de mogelijke vervangers van Puyol en Piqué tegen Granada. Een van de namen die naar boven kwam, is die van Marc Bartra. “Als Bartra in het eerste team zit, dan is dat omdat hij goed genoeg is om te spelen. Het seizoen is pas net begonnen, en Marc zal zijn wedstrijden krijgen.”

De coach wil zich eveneens niet mengen in de discussie rondom Cesc Fàbregas. “Als er discussie is, dan weet ik daar niets van. In mijn ogen staat er niets ter discussie rondom hem. Hij heeft geweldige wedstrijden gespeeld als centrale verdediger en ik weet niet wat er zo erg is aan een speler die nog wat ongecontroleerd is. Soms heb je dat nodig om door een verdediging te breken.”

Tot slot was er nog meer lof voor Leo Messi van de coach. “Hij is de beste speler ter wereld, en vast en zeker de beste ooit. Voor alle Barça-spelers zou het geweldig zijn als hij zijn carrière hier uit zou spelen. Hopelijk kunnen we nog vele jaren genieten van Messi, want we zullen nooit meer een speler als hij zien.”

Foto & video: www.fcbarcelona.cat