Nieuws Juni 2012

Tito Vilanova: "Het is een eer"

Vrijdagmiddag werd Tito Vilanova aan de pers gepresenteerd als opvolger van Guardiola, eerst was er een fotosessie en daarna volgde een persconferentie. Dit was zijn eerste persconferentie als hoofdtrainer van FC Barcelona en daarin begon hij met het bedanken van diverse mensen, waaronder de voorzitter. “Het is een eer dat ze mij kozen. Ik ben opgewonden en ik voel me sterk om het werk te doen”, zei de nieuwe coach van Barça. Ook is hij bewust van het feit dat zijn nieuwe baan een grote uitdaging is voor hem: “de normaalste zaak is als Barça je een baan aanbied als er dingen niet goed gaan. Ik ga akkoord met deze uitdaging, omdat ik weet hoe voetbal hier wordt begrepen en ik heb bovendien het gevoel dat ik deel heb uitgemaakt van de successen van de afgelopen vier jaar.”

Vilanova is zich er wel van bewust dat de herhaling van deze vier jaar heel moeilijk zal worden. Volgens hem moeten de omstandigheden op hun plaats vallen om het succes te kunnen evenaren, maar dat weerhoud hem er niet van om het te proberen, want hij gaat met zijn team voor winst in elke wedstrijd en elk kampioenschap. Ook zal Tito niet veel dingen rondom het team veranderen, want hij staat er zelf achter hoe dingen gaan in de opleiding, persconferenties en tijdens de uitwedstrijden. Volgens hem zou het juist dom zijn om dit nu allemaal te veranderen.

Ook ging de nieuwe trainer in op zijn relatie met zijn voorganger. Hij bedankte Guardiola voor de kans om terug te keren bij zijn geliefde FC Barcelona. “Hij is mijn vriend en bijna als een broer. Mijn relatie met Pep Guardiola is perfect. Als hij getekend zou hebben voor een andere club, dan zou ik hier niet zijn op dit moment”, waren de lovende worden van Vilanova. Hiermee verlegde hij gelijk alle geruchten over een breuk tussen beide coaches.

Tijdens de persconferentie werd hem gevraagd waarom hij Jordi Roura als zijn assistent wilde hebben. Hierop antwoordde hij: “Ik heb iemand nodig aan mij zijde die weet hoe ik mijn oude baan vervulde, zonder hem alles te moeten leren. Jordi, maakte al deel uit van de technische staf en is daarom de ideale persoon. Ondanks het feit dat we goede vrienden zijn, als hij niet goed genoeg zou zijn voor de baan, dan zou hij niet aan mij zijde staan.”