Nieuws April 2012

Tito Vilanova nieuwe trainer

Zubizarreta maakte in de persconferentie over het vertrek van Guardiola bekend dat Tito Vilanova, de huidige assistent van Guardiola, vanaf volgend seizoen de nieuwe coach van FC Barcelona wordt. “We hebben voor Vilanova gekozen, omdat hij het idee en imago van FC Barcelona vertegenwoordigt. Hij heeft veel persoonlijkheid en een hoge betrokkenheid bij de club”, zei technisch directeur Andoni Zubizarreta.

De 42-jarige coach doorliep weliswaar de jeugdopleiding van FC Barcelona maar speelde nooit een wedstrijd voor het eerste elftal. Voordat Vilanova in het seizoen 2007-2008 assistent werd van Guardiola bij Barça B was hij nog hoofdtrainer bij respectievelijk FC Palafrugell, UE Figueres en Terrassa FC. Bij de laatste club vervulde hij de rol als technisch directeur.

De afgelopen vier jaar stond Vilanova als rechterhand van Guardiola dicht bij het succes van de Catalanen. Voor de club was het een logische keuze om in de eigen gelederen te zoeken. “Dit doen we met spelers ook, dus waarom niet met de trainer?” was de logische verklaring van Zubizarreta.

Ook Guardiola staat achter de keuze van de club: “Met Tito heeft Barça een uitstekend besluit genomen. Hij is heel capabel. De spelers kennen hem goed.” Voorzitter Sandro Rosell benadrukt vrijdag dat de aanstelling van Vilanova een 'besluit van het bestuur is'. Daar voegde Zubizarreta aan toe: “En we twijfelen er niet aan dat dit voor de lange termijn is.”