Nieuws Oktober 2015

Turkije en Kroatië naar EK 2016

Nog twee spelers van FC Barcelona lijken volgend jaar zomer vrij te moeten gaan houden voor het EK van 2016 in Frankrijk. Dinsdagavond grepen zowel het Kroatië van Ivan Rakitić als het Turkije van Arda Turan de overwinning en claimden daarmee een ticket naar het Europese toernooi.

Kroatië stond twee punten achter op de nummer twee in groep H, Noorwegen, met Italië als koploper. Meerdere factoren waren dan ook van belang voor de Kroaten: niet alleen moesten ze zelf winnen van Malta, maar ook hadden ze wat hulp nodig van de Italiaanse ploeg, die het laatste groepsduel tegen de Scandinaviërs speelden.
De avond pakte goed uit voor Kroatië, waar Rakitić wederom in de basis stond. In minuut 25 scoorde Perisic de enige treffer van de wedstrijd en Malta was niet bij machte om nog iets aan die score te veranderen. Ondertussen kwamen in de voor Kroatië even belangrijke wedstrijd tussen Noorwegen en Italië de Noren op een 1-0 voorsprong, maar de Italianen vochten zich terug naar een 2-1 overwinning, waarmee Kroatië als nieuwe nummer twee in Poule H van een doorgang naar het EK van volgend jaar verzekerd was.

Voor Turkije werd het een enorm spannend avond die veel fans zal blijven heugen. De Turken moesten IJsland, op dat moment koploper van Groep A, verslaan en tegelijkertijd hopen dat Kazachstan in Latvia eveneens zegevierde om met deze gecombineerde resultaten naar Frankrijk te mogen.
Barça-aanwinst Turan speelde de volle negentig minuten in een wedstrijd die zijn hele thuisland nagelbijtend gevolgd zal hebben. De stand bleef lange tijd onveranderd en pas in de allerlaatste minuut plaatste Selcuk Inan een schitterende vrije trap tegen de touwen en bezegelde daarmee een Turkse overwinning. Dankzij een helpend handje van Kazachstan mag Turkije gaan dromen van grote successen op het Europese Kampioenschap van 2016.