Nieuws Februari 2013

Valencia - Barça 1-1

FC Barcelona heeft zondagavond in Mestalla niet weten te winnen van Valencia. In een spannende wedstrijd werd het 1-1. Hiermee is Barça één punt uitgelopen op Real Madrid, dat zaterdagavond in de uitwedstrijd tegen Granada met 1-0 verloor. Bij de Catalaanse club speelden twee spelers mee, die eerder bij Valencia speelden. Jordi Alba stond begon de basis en speelde een uitstekende wedstrijd. David Villa kwam in de 72e minuut onder luid applaus in het veld voor Cesc Fàbregas en kwam hiermee tot zijn honderdste optreden in het Barça shirt.

Beide ploegen begonnen sterk aan de wedstrijd. De eerste kans was voor Barça, toen Pedro de bal niet goed onder controle kreeg. Zowel Barça als Valencia hielden de defensies gesloten, waardoor het voor beide ploegen lastig was om kansen te creëren. Na ruim een half uur wist Valencia toch de score te openen. Het team onder leiding van Jordi Roura kreeg de bal moeizaam weg uit het eigen strafschopgebied en belandde uiteindelijk voor de voeten van Éver Banega. De spits van Los Che aarzelde niet en schoot de bal achter Victor Valdés. Barça kreeg slechts enkele minuten later een uitgelezen mogelijkheid voor de gelijkmaker toen Pedro in het strafschopgebied onderuit werd gehaald. De scheidsrechter floot voor een penalty, die snoeihard werd binnengeschoten door Messi en voor de gelijkmaker zorgde. Dit was tevens de 50e goal van de Argentijnse sterspeler in het seizoen 2012/13 over alle competities. Tevens was dit de twaalfde competitieduel waarin Messi wist te scoren. De Argentijn heeft dit seizoen al 34 keer in La Liga weten te scoren.

De tweede helft liet een zelfde beeld zien als de eerste helft. Barça en Valencia lieten beiden zien over een hechte defensie te beschikken. Toch leek Fàbregas tien minuten na rust voor de voorsprong te zorgen. Cesc stond na een fantastische pass van Messi alleen voor de keeper, maar zijn schot ging naast. Pedro kreeg ook nog een kans, maar zijn schot werd gered door Guaita, de keeper van Valencia. De thuisclub kreeg zelf ook nog een aantal kansen. Canales wilde de bal in de verre hoek plaatsen, maar Victor Valdés kon de bal nog uit de hoek tikken. De laatste minuten was het nog spannend waarin diezelfde Valdés tot drie keer toe redding moest brengen. In de tweede helft werd niet meer gescoord, waardoor de 1-1 eindstand op het scorebord kwam te staan.

Bekijk hier de samenvatting op Sport1.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano (55’ Puyol), Alba, Xavi (90’ Thiago), Busquets, Fàbregas (72’ Villa), Pedro, Messi en Iniesta.