Nieuws September 2011

Valencia - Barça 2-2

Woensdagavond stond in het Mestalla de wedstrijd tussen koploper Valencia en FC Barcelona op het programma. Barça wist deze wedstrijd niet te winnen, want de wedstrijd eindigde in een 2-2 gelijkspel.

De eerste helft was zeer boeiend, waarbij het spel nogal op een neer golfde. Binnen een kwartier was het dan ook al 1-1. Eerst kwam Valencia op voorsprong, doordat een voorzet vanaf links door Abidal achter Valdés gewerkt wordt. Lang keek Barça niet lang tegen een achter stand aan, want Pedro maakte binnen een minuut gelijk. Na een mooie steekpass van Messi, kwam hij alleen voor de keeper en schoot de bal onhoudbaar in.

Ondanks de snelle gelijkmaker, wist Barça niet de controle te krijgen over de wedstrijd. Na ruim twintig minuten wist Valencia weer op voorsprong te komen. De bal werd weer vanaf de linkerkant hard voorgezet door Mathieu en doordat Puyol en Abidal de bal mistte kon Pablo de bal vrij inschieten. Na de 2-1 probeerde FC Barcelona wel de gelijkmaker te forceren, maar er kwamen niet veel kansen. Wel kreeg Valencia nog een goede kans. Er was weer een voorzet van Mathieu vanaf links, alleen deze keer gleed Soldado de bal naast het doel van Valdés. Hierdoor bleef het 2-1 en dit was ook de ruststand.

In de rust had Guardiola een omzetting gedaan in zijn team. Alves speelde de eerste helft als rechtsbuiten en ging weer op zijn normale positie, rechtsback, spelen. Door deze omzetting kreeg Barça in de tweede helft meer grip op de wedstrijd. Maar desondanks bleef Valencia gevaarlijk tijdens de counters. Na ongeveer een uur spelen, bracht Guardiola, Villa, Adriano en Thiago kort achter elkaar in ten koste van Pedro, Keita en Puyol. Met deze nieuwe opstelling ging Barça op zoek naar de gelijkmaker. Deze viel uiteindelijk ongeveer een kwartier voor tijd. Messi zette met een prachtige pass Fàbregas alleen voor de keeper en deze faalde niet. Na de 2-2 ging FC Barcelona nadrukkelijk opzoek naar de winnende treffer. Maar Guaita wist een paar keer goed te redden op doelpogingen van de aanvallers van Barça, waardoor de stand niet meer veranderde. In de extra tijd, liep Jordi Alba van Valencia nog wel tegen een rode kaart op, nadat hij had geprotesteerd bij de assistent scheidsrechter.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol (62' Thiago), Mascherano, Abidal, Keita (57' Adriano), Sergio, Cesc, Xavi, Messi en Pedro (57' Villa).

Opstelling Valencia: Guaita, Miguel, Rami, Víctor Ruiz, Mathieu (72' Piatti), Albelda (46' Tino Costa), Éver Bánega, Pablo, Canales (68' Jonas), Jordi Alba en Soldado.

Klik hier voor de samenvatting van Sport1.