Nieuws September 2013

Valencia - Barça 2-3

Barça kon aan de bak. Dat was de algemene redenatie onder de journalisten. De Catalanen hadden van de laatste 12 keer maar vier keer gewonnen in Mestalla. Ondanks dat Valencia een hoop kwaliteit heeft ingelverd deze zomer boden zij veel tegenstand.

FC Barcelona en Valencia maakten er in de eerste helft een waar spektakel van. Barça liet het balletje rondgaan en leek al snel in de wedstrijd op voorsprong te komen maar Neymar zijn doelpunt werd ten onrechte afgekeurd. Maar in de tiende minuut opende Lionel Messi alsnog de score. De Argentijn liep de bal zelfs bijna het doel binnen zo makkelijk ging het. Valencia raakte steeds meer in de war, vooral vanwege het goede spel van Neymar. De Braziliaan was een ware plaag voor de defensie en João Pereira kreeg al in de zestiende minuut geel voor een overtreding op Neymar. Cesc Fàbregas kreeg een kans maar zijn schot werd prima gepakt door doelman Diego Alves. Daarna probeerde Valencia wat uit te richten en dat zorgde voor een gele kaart voor Jordi Alba. De vleugelverdediger gleed zijn opponent ondersteboven. Dorlan Pabon was twee keer dicht bij de gelijkmaker maar Valdes was alert. Barça wist daarna weer makkelijk de vrije man te vinden en het duurde dan ook niet lang voor de 0-2 viel. Het was opnieuw Messi die het net vond. Busquets onderschepte de bal en verstuurde een goede pass op Messi die met rechts binnen kon schieten. Dat Neymar en Messi elkaar makkelijk wisten te vinden in dit duel bewees de 0-3. De Braziliaan bediende op magnifieke wijze de Argentijn die makkelijk binnen kon schieten. Het betekende de 26e hattrick voor Messi in zijn loopbaan. FC Barcelona zat op rozen en dacht dan ook lekker achterover te kunnen leunen. Maar als een duveltje uit een doosje scoorde Helder Postiga met een prachtige omhaal de 1-3. Een paar minuten later was het opnieuw raak. De Portugees Postiga kopte de aansluitingstreffer vlak voor rust binnen.

En ook de tweede helft was om te smullen. Het spel was meer in evenwicht omdat Valencia meer uit zijn schulp kroop. Met enkele omzettingen probeerde trainer Miroslav Djukic de gelijkmaker te forceren maar kwam nooit echt dichtbij. Invaller Jonas schoot de bal op de buitenkant van de paal en Valencia had recht op een strafschop wegens een handsbal van Javier Mascherano. Tussen de speldenprikjes door was Barça bij vlagen subliem aan het spelen. Neymar was op dreef en had een geweldige actie in huis. Met een grandioze en voor veel voetballers een onmogelijke beweging zette de Braziliaanse ster zijn teamgenoot Messi vrij voor de keeper. Maar Messi had het vizier na rust niet meer op scherp. Minimaal drie honderd procent kansen kreeg 'de vlo' om de wedstrijd in het slot te gooien. Ook Alba was dichtbij een treffer maar Diego Alves keepte een hele goede pot.

Door de overwinning blijft FC Barcelona bovenaan de ranglijst staan. Atlético Madrid, Villarreal en Real Madrid zijn ook ploegen die de volle score uit drie wedstirjden hebben behaald.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Mascherano, Jordi Alba, Busquets, Iniesta, Fàbregas (79' Dos Santos), Pedro (71' Tello), Messi, Neymar (90' Sergi Roberto)