Nieuws April 2009

Valladolid-Barça 0-1

Met een nipte 0-1 overwinning heeft Barça een nieuwe stap richting het gewenste kampioenschap gezet. Samuel Eto'o werd de matchwinnaar, hij bezorgde de drie punten die er voor zorgdragen dat Barça de voorsprong op Real Madrid op zes punten houdt. Er zijn nog negen resterende wedstrijden.

Zoals verwacht haalde coach Guardiola na de interlandverplichtingen van zijn pupillen het rotatiesysteem uit de kast. De vermoeide Messi, Henry en Alves mochten op de bank plaatsnemen. Zo mocht Pedro zijn opwachting maken op de rechtsbuitenpositie. De van een blessure herstelde Iniesta startte links voorin en Samuel Eto'o in de spits. Achterin keerde Puyol terug op de rechtsbackpositie. Márquez en Piqué vormden het centrum.

De omzettingen waren niet aan het bekende spel van Barcelona af te zien. De combinaties verliepen goed en er was voordurend controle over de wedstrijd. De eerste kans kwam voor Pedro, niet veel later ook voor Eto'o. De premie voor de wil om te winnen werd in de 38e minuut uitbetaald. Eto'o onderschepte de bal van zijn tegenstander, speelde zich via Xavi vrij en rondde met een boogballetje knap af.

Het doelpunt deed niets aan het spel veranderen, Iniesta had zelfs een prima kans op de 0-2, maar de doelman Asenjo redde knap op een mooi gekruld schot. Ook na rust had Iniesta een mooie actie om de wedstrijd in het slot te gooien, zijn gemiste kans leidde onbedoeld een onverwacht klein offensief van Valladolid in. Aguirre en Escudero kregen de kansen op de gelijkmaker, daar waar keeper Valdés zijn mannetje stond en zijn doel schoonhield.

Guardiola besloot zijn kanonnen in te brengen, Messi voor Pedro en Alves voor Sylvinho. Barça herstelde daarmee de grip op de wedstrijd en speelde het duel vakkundig uit. Echte kansen konden niet meer worden genoteerd, voor Barça maar ook voor Valladolid niet. De defensie van de blaugranas hield daarmee voor de vierde keer op rij de nul achterin.

Klik hier voor beelden van een samenvatting van de wedstrijd

Opst: Valdés; Puyol, Márquez, Piqué, Sylvinho (Alves); Xavi, Keita, Busquets; Pedro (Messi), Eto'o, Iniesta (Gudjohnsen)

Gerelateerd nieuws