Nieuws December 2012

Valladolid - Barça 1-3

Onder prima weersomstandigheden, vijftien graden en droog, verschenen Real Valladolid en FC Barcelona aan de aftrap voor hun laatste wedstrijd in 2012. De spelers van beide ploegen hadden speciale shirts aan bij de opkomst, voorzien van een steuntekst voor Tito Vilanova, bij hem werd van de week tijdens een routinecontrole opnieuw een kankergezwel geconstateerd. Assistent Jordi Roura, die de honeurs waarnam van Vilanova, had enkele verassingen in petto. Andrés Iniesta, Carles Puyol en David Villa moesten op de bank plaatsnemen. Alexandre Song, Cesc Fabregas en Adriano Correia waren in Barcelona achter gebleven met blessures.

Dat de ploeg van Miroslav Djukic niet onderschat moest worden bleek wel uit de thuiswedstrijden van Valladolid. In het Nuevo José Zorrilla werd alleen nog (nipt) verloren van Real Madrid en Betis Sevilla. Na een rommelige beginfase, mist Alexis een enorme kans. Na een voorzet vanaf rechts mist hij de bal volledig. Naarmate de wedstrijd vorderde moest Valladolid meer en meer op de bal jagen. Dat kostte Bueno en Sereno een gele kaart. Uit de overtreding van Sereno mikte Lionel Messi zijn vrije trap op de paal. De brilstand blijft lang op het bord staan, tot Messi een paar minuten voor rust een pass verstuurd naar de linkerkant waar Alba voorzet en Xavi de bal mooi binnenglijd, 0-1.

De tweede helft is amper begonnen of er volgt een prachtige combinatie tussen Xavi en Dani Alves, die eindigt met een kopbal van Pedro op de paal. Tien minuten na de kans van Pedro krijgt Messi de bal prompt voor zijn voeten, maar tot ongeloof van iedereen mist hij de kans. Maar de Argentijn maakt het gelijk daarna weer goed door te scoren. Met een mooie actie manouvreert El Pulga zichzelf vrij en schiet de 0-2 binnen. Na een uur spelen verrast Antonio Rukavina zijn keeper Dani Hernández met een kopbal terug, waar de keeper net naar de andere kant was gelopen. Het loopt uiteindelijk met een sisser af omdat Dani Hernández de bal maar net kan stoppen voor de doellijn. Het lijkt erop dat Barça de wedstrijd rustig uit kan spelen, tot invaller Javi Guerra als een duveltje uit een doosje de spanning terug brengt. Maar voordat Valladolid aan een slotoffensief kan beginnen, zet Cristian Tello de Blaugranas in de 94e minuut op een 1-3 voorsprong. De jonge buitenspeler staat amper een minuut in het veld als hij sneller dan de brandweer door de verdediging snijd en prima binnen schiet. Ondanks dat de wedstrijd niet spectaculair te noemen was, waren er regelmatig mooie tot oogstrelende combinaties te zien.

Barça sluit de emotionele week af met een zege waardoor de ploeg nog steeds ongeslagen is in de Primera División. Helaas voor Messi was dit de laatste wedstrijd van het jaar, hij verbeterde vandaag wel zijn record naar 91 doelpunten.

Opstelling FC Barcelona: Valdes, Alves, Piqué, Mascherano, Jordi Alba, Xavi, Busquets, Thiago (84' Iniesta), Pedro (92' Tello), Messi, Alexis (76' Villa)