Nieuws Maart 2021

Verleden en heden

In dit nieuwsbericht informatie over de stad (en de voetbalclub) Barcelona. Er wordt vaak iets vertelt over de tegenstanders maar te weinig over Barcelona. Als stad en als voetbalclub. Barcelona ligt aan de Middellandse zee. Het is de hoofdstad van Catalonie en van de provincie Barcelona. 1.800.000 inwoners. De inwoners noemen de stad ook wel “Barna”. In de totale metropool wonen bijna 7.000.000 mensen.
Barcelona heeft een belangrijke haven. Ga je de heuvels in dan heb je een prachtig overzicht van de haven. Barcelona is gebouwd op 7 heuvels. Barcelona is een universiteitsstad met 2 universiteiten. 1 van de hoogtepunten waren natuurlijk de Olympische Zomerspelen van 1992. Wie herinnert zich niet de gouden race van Ellen van Langen.
Barcelona heeft natuurlijk een rijke historie: Hercules, Hannibal, Carthagers, Romeinen. De stad kreeg de naam Barcino en later Tarraco (het huidige Tarragona). In de eeuwen daarna was het komen en gaan van bezetters. Oorlogen zorgden ervoor dat er een donkere periode voor Catalonie aanbrak (18e eeuw). In de 19e eeuw bloeide Barcelona weer op. Spoorverbindingen werden aangelegd.
Een toppertje was de wereldtentoonstelling van 1929. Economie en industrie groeiden. Dictator Franco maakte in 1936 een einde aan de groei door de Spaanse Burgeroorlog. In de jaren 60 braken er betere tijden aan. Franco overleed in 1975. Spanje kreeg een koning, Juan Carlos 1. Catalaanse taal en cultuur gingen weer los! En de Olympische spelen mochten in 1992 georganiseerd worden. Dat gaf een enorme boost aan de stad. En de Catalanen streven nog steeds naar onafhankelijkheid.
Bekende geboren Catalanen: Gaudi (architect), zangeres Montserrat Caballé, tennisster Arantxa Sánchez, de broers Gasol (basketbal), Gerard Piqué, José Carreras (zanger), Joan Laporta (voorzitter FC Barcelona). Belangrijke man: de Zwitser Joan Gamper. Hij richtte FC Barcelona op op 29 november 1899. Begin jaren 20 pakte FC Barcelona de eerste prijzen. Onder Franco werd alles minder. In de jaren 50 waren er weer grote successen. De 1e landstitel werd veroverd in 1975. Met Michels, Cruijff en Neeskens.
In 1988 stond Cruijff aan het roer: het bekende Dream Team. Won 4 x la Liga en 1 x de Europacup 1. Bobby Robson, Luis van Gaal, Frank Rijkaard, Guardiola drukten hun stempel op de successen. Te weinig papier om alles te benoemen. En een Omni sportvereniging (o.a. basketbal en rolhockey). De meest succesvolle club van Spanje met o.a. 30 x de Copa del Rey.
En die Copa del Rey staat woensdagavond op het spel. Tegen Sevilla. Uitwedstrijd 2-0 verloren. Dus aan de bak!! 3-0 winst is nodig. Barça is in vorm dus een goede reden om Sevilla een plak slaag te geven!!  En alweer een Nederlandse trainer: Ronald Koeman (u weet wel van die snoeiharde trap). Visca Barça

foto:fcbarcelona.com