Nieuws November 2011

Victoria Plzen - Barça 0-4

FC Barcelona heeft vanavond een eenvoudige zege behaald in Praag op de kampioen van Tsjechië Victoria Plzen. Belangrijker nog, de ploeg bereikte hiermee definitief de knock out fase van de Champions League.

De Catalanen begonnen aan de wedstrijd in de wetenschap dat AC Milan eerder op de avond punten had laten liggen tegen BATE Borisov. Ondanks dat begonnen de mannen van Pep alles behalve fel en geconcentreerd aan de partij. Veel balverlies en de omschakeling liet ook nogal eens te wensen over. De eerste kans was dan ook voor de gastheren die onnodig Catalaans balverlies beantwoorden met een vlijmscherpe counter. Gelukkig stond Valdés zijn mannetje en de gebalde vuist na zijn redding tekende de felheid van de sluitpost, die wel kostte wat kost zijn doel schoon wilde houden. Hij had immers nog 38 minuten nodig om het record van doelman Reina over te nemen van langste tijd zonder tegengoal. Inmiddels weten we dus dat Valdés definitief in de geschiedenisboeken gaat. Barcelona leek wakker geschud en snel na deze kans stond het dan ook al 0-1. Thiago had een goede interceptie in huis en speelde de bal snel aan Messi. Deze omspeelde de laatste verdediger van Victoria maar deze trok aan de noodrem en vloerde Messi binnen de 16 meter lijnen. De toegekende strafschop was uiteraard terecht, de rode kaart wellicht wat zwaar gestraft. Messi ging zelf achter de bal staan en faalde niet. Op het scheiden van de markt ging Messi nog een combinatie aan met gelegenheidsaanvaller Adriano en rondde deze beheerst af met een droge schuiver onder de doelman door. 0-2 en wedstrijd beslist natuurlijk.

Net na de thee had de in de basis teruggekeerde Fàbregas al een fraaie kans maar zijn stiftbal verdween net naast de paal. FC Barcelona speelde de tweede helft in een laag tempo en leek niets meer te willen dan de wedstrijd te controleren. Sporadisch was er nog wel gevaar voor de beide doelen. Zo verdween een volley van Victoria nog in het zijnet en kopte Thiago meteen daarna een bal op de lat. De sterk spelende Cuenca onderscheidde zich met een aantal fraaie acties en een daarvan verdween op het hoofd van de vrijstaande Fàbregas die het speeltuig beheerst binnenkopte. Dit leek ook de eindstand te worden maar in de laatste minuut was er nog het slotwoord van Messi die een fraaie hakbal van Piqué in de 16 in zijn voeten kreeg en de uitkomende doelman fraai omspeelde en de bal rustig binnenschoof.

Hiermee stond de ietwat geflatteerde eindstand van 0-4 op het scorebord en weet FC Barcelona zich nu al geplaatst voor de volgende ronde. Aangezien dit het vooraf gestelde doel was van trainer Guardiola zal hij vooral tevreden zijn met het behalen van dit resultaat.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Abidal (73' Alexis), Piqué, Puyol, Alves (70' Maxwell), Busquets (65' Keita), Thiago, Fàbregas, Cuenca, Messi en Adriano.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.