Nieuws Mei 2011

Vierde Zamora voor Valdés

Valdés is hard op weg op zijn vierde Zamora trofee binnen te halen. Dit is de trofee voor de minst gepasseerde keeper in een seizoen. Als hij tegen Malaga geen tegendoelpunten incasseert, houdt dat in dat hij een gemiddelde van 0,48 tegengoals bereikt.

In de 32 wedstrijden die Valdés gekeept heeft tot nu toe, heeft hij 16 doelpunten tegen gekregen, dat is een gemiddelde van 0,5 goals per wedstrijd. Deze statistieken zijn de beste tot nu toe in zijn carrière. In het eerste seizoen dat hij de Zamora trofee wist te winnen, had hij een gemiddelde van 0,71 tegengoals. In 2009 en 2010 waren het respectievelijk 0,89 en 0,63 goals per wedstrijd die hij moest incasseren.

Het record in de Primera División is nog steeds in handen van Deportivo's Paca Liaño. Hij eindigde in het seizoen 1993/94 met een gemiddelde van 0,47 tegengoals per wedstrijd. Als Valdés het tegendoelpunt van Levante had voorkomen, dan was dit record in zicht gekomen voor hem. Nu kan hij nog wel tweede beste keeper ooit worden, maar dan moet Valdés zijn doel schoon houden tegen Malaga.

Met zijn vierde Zamora trofee is Valdés nu wel de legendarische Ricardo Zamora, naar wie de trofee is vernoemd, gepasseerd. Hij wist de trofee drie keer te winnen in 1929, 1932 en 1933. Valdés is Antoni Ramallets nog niet gepasseerd. Deze Barça keeper wist in de jaren '50 en '60 de Zamora trofee vijf keer te winnen.