Nieuws April 2024

Vijf stats vóór El Clásico

Een blik op de belangrijkste statistieken rond de grote wedstrijd van zondag in het Santiago Bernabéu-stadion

Tijd om weer op het goede spoor te komen na de nederlaag tegen PSG. Aanstaande zondag reis Barça naar het gerenoveerde Santiago Bernabéu om het op te nemen tegen aartsrivaal Real Madrid (na 21.00 uur CEST) in wat de belangrijkste wedstrijd van speeldag 32 is en een grote wedstrijd voor iedereen over de hele wereld. De blaugranas streven ernaar hun goede reeks in LaLiga voort te zetten en de mogelijke uitschakeling in de CL van dinsdag achter zich te laten. Laten we niet vergeten dat een overwinning van de Catalanen op slechts vijf punten zou zetten op Madrid, de koplopers van de competitie.

Lewy, 2e op de topscorerslijst

De Pool heeft dertien doelpunten en acht assists, waarmee hij dit seizoen op de tweede plaats qua doelpunten in LaLiga staat. De nr.9 van Barça is in 2024 weer in vorm en heeft slechts één doelpunt minder dan de huidige 'Pichichi', de krachtige aanvaller Dovbyk (Girona), de huidige topscorer heeft 17 doelpunten behaald. Real Madrid's topscorer in de competitie, Jude Bellingham, heeft 16 doelpunten en staat op de derde plaats.

Het is ook de moeite waard om Lewy's betrokkenheid op het gebied van assists dit jaar te voorkomen, terwijl hij voorop loopt wat betreft de verhouding overwogen tussen assists (dwz de kwaliteit van passeert en de waarschijnlijkheid dat het een assist zal zijn) en Voltooide assists ( 5.12) tussen Barça en Real Madrid-spelers. Volgens deze handmatige maatstaf zou hij bijna drie (2,88) moeten hebben en heeft hij er acht gemaakt.

Plek 1 voor schoten op doel

Lewandowski schoot 33x op doel in de 28 LaLiga-wedstrijden die hij dit seizoen speelde. De Braziliaanse speler Rodrygo van Real Madrid heeft ook hetzelfde aantal schoten gehad, zij het dat hij twee wedstrijden meer heeft gespeeld.

Gündogan, de schepper van kansen

De Duitser is bedoeld voor een van de belangrijkste spelers in de selectie van Xavi Hernández. Hij heeft snel zijn stempel gedrukt in LaLiga en hij heeft de meeste kansen gecreëerd, maar liefst 82. Hij heeft een gemiddelde van drie kansen per wedstrijd (3), de op één na de hoogste van beide teams, na Modric met 3.23. De Kroaat heeft echter minder minuten gespeeld en in totaal slechts 37 kansen gecreëerd.

Kroos, een betrouwbare passer

De landgenoot van Gündogan is een duidelijk voorbeeld van betrouwbaarheid en kwaliteit. Hij leidt beide passerende categorieën en staat voor twee anderen in de top 3. De nummer 8 van Real Madrid maakt meer passes per wedstrijd (93,78) en voltooid meer passes op de helft van de tegenstander (52,32). Hij staat ook op de tweede plaats voor passnauwkeurigheid, een categorie die wordt aangevoerd door de Deense centrale verdediger (en nu verdedigende middenvelder) Andreas Christensen met 94,99%; en hij staat derde voor het hoogste percentage op de helft van de tegenstander, achter zijn teamgenoot Ferland Mendy (93,66%) en opnieuw achter Christensen (93,64%). Ten slotte staat hij vierde in LaLiga voor voltooide passes (2.074).

Ter Stegen, de muur is terug!

We blijven bij de Duitse spelers en de nul is teruggekeerd nu de tweede aanvoerder weer tussen de palen staat. Bovendien heeft Barça's nummer 1 de meeste reddingen gemaakt van alle vier de keepers van Barça en Madrid die dit seizoen in LaLiga in actie kwamen, namelijk 52. Ook maakt hij de meeste reddingen per wedstrijd, met een gemiddelde van 2,48. Zijn tegenhanger, Andriy Lunin, heeft met 78,85% het beste reddingspercentage. Ter Stegen laat zien dat hij klaar is om dit seizoen opnieuw de 'Zamora'-trofee (meeste clean-sheets) te winnen.

Bijzondere statistieken van spelers van beide grootmachten! Zal Barça de klap te boven komen en de vermoeidde Madrilenen te gazen kunnen nemen in Madrid?? Morgenavond verwachten we weer een spectaculaire wedstrijd, valt de beslissing in La Liga morgenavond??

Foto: www.fcbarcelona.com