Nieuws Maart 2011

Vilanova bezorgt om wedstrijden als tegen Zaragoza

Zaterdag ontvangt FC Barcelona Zaragoza in Camp Nou (20:00u) voor de volgende belangrijke wedstrijd na de overwinningen in Mallorca en Valencia. Het goede nieuws is dat zowel Valdés als Jeffren weer aanwezig is in de selectie.
Oost west, thuis best. Vooral na de reeks uitoverwinningen. Barça wist tegen Mallorca en Valencia zes cruciale punten te behalen en staan nu weer voor hun eigen fans op het veld. Langzaamaan loopt dit competitieseizoen op zijn einde en maximale concentratie is nu vereist, ongeacht de tegenstander. Zaterdag is het Zaragoza die op bezoek komt, een ploeg die dit seizoen constant op het randje van degradatie balanceert en wanhopig op zoek is naar alle punten die ze maar kunnen krijgen. In de vorige ontmoeting dit seizoen won Barça met 2-0.

Ondertussen zijn veel gedachten in en rondom Barcelona al bij het bepalende Champions League duel van aanstaande dinsdag tegen Arsenal. Maar voor het zover is, wacht eerst Zaragoza en zal de uiterste concentratie van de spelers gevraagd worden, die Europa nog één dag uit hun hoofd moeten zetten. Ook Vilanova, Guardiola’s assistent, wil dat mensen Arsenal voor nu even vergeten en zich focussen op Zaragoza, een lastige tegenstander: “Ik maak me meer zorgen om wedstrijden als deze dan om de duels tegen teams bovenin het rijtje.  We zullen de spelers er dan ook van overtuigen dat ze zich moeten concentreren op Zaragoza, nog niet op Arsenal.” Hij ziet de wedstrijd van zaterdag wel als een ideale voorbereidingsmogelijkheid voor de ontmoeting met Arsenal en streeft naar een fatsoenlijke performance van de Catalaanse ploeg.

Het lijkt er helaas wel op dat Guardiola niet aanwezig zal zijn en via de televisie moet toekijken hoe zijn ploeg op zoek gaat naar een volgende overwinning om sterke positie voor de kampioenstitel te verstevigen. Het geweldige nieuws is echter dat Jeffren weer terug is, die sinds de bekerwedstrijd tegen Betis in januari niet meer bij de selectie heeft gezeten. Donderdag werd hij volledig fit verklaard. Barça verwelkomt Víctor Valdés ook weer, die alle wedstrijden sinds die in het Emirates heeft gemist maar die vrijdag het medische groene licht kreeg. Desondanks was Vilanova niet bereid te zeggen wie tegen Zaragoza tussen de doelpalen zal staan. Het enige dat hij liet weten: “Valdés kan weer spelen. Hij heeft weer meegetraind en het voelde goed.” De enige geblesseerde speler van dit moment is Puyol, hoewel ook hij zich goed aan het herstellen is en alweer meegetraind heeft met de groep. Vilanova: “Het beste voor hem zou zijn als hij op zijn gemak kon herstellen. Er is nog een trainingssessie te gaan voor de wedstrijd, dus we zullen wel zien. We willen hem niet onder druk zetten.”

Javier Aguirre, de coach van Zaragoza, bevindt zich niet zo in een fortuinlijke positie. Zijn lijst van geblesseerde spelers is lang met Leo Franco, Lafita, Braulio en Boutahar. Daarnaast moet de trainer ook Conini, Gavi en Ponzio missen, die alle drie geschorst zijn. Dat zijn dus zeven spelers uit het eerste team die niet beschikbaar zijn voor Aguirre, waarmee Zaragoza een zeer ongewoon team moet opstellen tegenover de koplopers, terwijl ze slechts twee punten verwijderd zijn van de degradatiezone. Vilanova: “Het feit dat ze onderaan de tabel staan en spelers missen, betekent nog niet dat de wedstrijd gemakkelijk zal zijn. De winst in Valencia zal eigenlijk waardeloos zijn als we dit thuisduel verliezen.”