Nieuws Januari 2013

Vilanova: “Blijf Valdés steunen”

Víctor Valdés maakte deze week bekend zijn contract bij FC Barcelona, dat loopt tot 30 juni 2014, niet te zullen verlengen. Tito Vilanova kan begrip opbrengen voor het besluit van Valdés om niet bij te tekenen. De keeper komt al zijn hele carrière uit voor Barça, maar wil na afloop van zijn huidige contract graag andere culturen gaan verkennen.

“Ik heb één op één met Víctor gesproken en we moeten zijn besluit gewoon respecteren. Hij wil niet nú weg bij FC Barcelona, hij wil gewoon niet meer bijtekenen”, aldus de coach. “Tot het moment dat hij ons verlaat, zal hij het team zo goed mogelijk helpen als hij maar kan. Het zou mooi zijn als hij de club op fraaie wijze kan achterlaten. Dat verdient hij. Jammer is het wel, maar een goed moment om te vertrekken is er echter nooit voor iemand zoals hij.”

Vilanova bevestigde in de persconferentie vrijdag dat Valdés gewoon zijn eerste keeper blijft. “Zolang hij bij ons is en zijn zelfde niveau blijft aanhouden, zal hij onze keeper zijn. We steunen hem zoals hij ons ook steunt.”

De coach verdedigde de keuze van Valdés: “Hij heeft verder het volste recht om voor een andere club uit te willen komen en andere culturen te willen meemaken. Hij mag zelf over zijn toekomst beslissen en werken waar hij wil.”

Vilanova vindt dat Valdés er goed aan heeft gedaan zijn keuze al vroeg kenbaar te maken. “Hij is direct en eerlijk; dat waardeer ik zeer. Er is nooit een goed moment voor een speler als Víctor om te vertellen dat je de club gaat verlaten. Ik weet niet wat een beter moment zou zijn. Hij heeft het bespreekbaar gemaakt en heeft niet tot het laatste moment gewacht of onnodige onderhandelingen gestart.”

Wat zijn coach wél zeker weet is dat zijn eerste keeper een waardig afscheid verdient: “Hij verdient een mooi afscheid na alles wat hij voor de club heeft betekend. Hij is de beste keeper die FC Barcelona in vele, vele jaren heeft gehad. Het is heel belangrijk dat de Barça-fans zijn keuze respecteren en hem waarderen voor zijn prestaties.”

“Ben ik teleurgesteld in hem? Nee, al had ik wel het gevoel dat hij tóch bij zou gaan tekenen. Het lijkt me duidelijk dat ik beter geen carrière als waarzegger kan beginnen. De club heeft nu in ieder geval tot 2014 de tijd om een nieuwe doelman te vinden. Maar onze scouts zitten over de hele wereld en volgen heel veel spelers, ieder jaar weer”, aldus Vilanova.