Nieuws Oktober 2012

Vilanova prijst zijn spelers

Na de 0-3 overwinning op Alavés in de Copa del Rey maakte coach Tito Vilanova bekend dat hij trots was op de instelling van zijn team. “Deze spelers hebben alles al gewonnen, maar ze zijn hier naar toe gekomen om een goede prestatie neer te zetten tegen een ploeg die uitkomt in de Segunda División B. Dat is zeker een compliment waard.” Vilanova had zijn spelers vooraf gewaarschuwd voor onderschatting. “in de eerste rondes van de beker moet je uiterst waakzaam zijn.” Of de coach veel spelers rust zal geven in de return is nog maar de vraag. “Je moet nooit de buit verdelen voordat de volgende ronde is behaald. We moeten hetzelfde doen als in deze wedstrijd, de tegenstander uiterst serieus nemen. We hadden de controle in het veld, maar Alavés heeft naar hun mogelijkheden gespeeld.”

De terugkeer van Dani Alves deed Vilanova zichtbaar goed, en ook over tweede elftal speler Sergi Roberto was hij zeer te spreken: “Sergi had geen moeite om mee te komen met het niveau van het eerste team, hij speelt altijd een constante wedstrijd. Barça heeft er voor de komende jaren een goede speler bij.” Over doelpuntenmaker David Villa wilde de coach nog het volgende kwijt: “Ik had hem langer willen laten spelen, maar bij de counters zag je dat hij moe werd. En ik wilde Cristian Tello ook speelminuten geven. Villa zelf zei vooral blij te zijn met het feit dat hij in het beste team van de wereld mag spelen: “Iedereen wil spelen, maar zaterdag is er opnieuw een wedstrijd.”

Toen aanvoerder Andrés Iniesta het veld verliet, kreeg José Manuel Pinto de aanvoerdersband om. De doelman zei vooral trots te zijn op de instelling van het team. “De spelers zijn geconcentreerd totdat de scheidsrechter voor de laatste keer op zijn fluit blaast.” Voor jongeling Marc Barta had de tijdelijke aanvoerder nog een paar mooie woorden: “Bartra wordt beetje bij beetje beter, hij speelde een goede wedstrijd. Ik moet hem nog wat beter leren kennen als speler, maar hij kan een hoop toevoegen aan het team.”