Nieuws Januari 2017

Villarreal-Barça 1-1

Lionel Messi heeft zich op zondagavond weer eens de redder in nood getoond voor FC Barcelona. De blaugranas waren op bezoek bij Villarreal en leken lange tijd af te stevenen op een onfortuinlijke nederlaag.

De wedstrijd begon goed met open, aanvallend voetbal van beide ploegen. Barça nam de eerste kans voor hun rekening en keeper Sergio Asenjo moest in actie komen om de inzet van Neymar af te stoppen.
Nog geen minuut later kwam de reactie van de thuisploeg via een vliegensvlugge counter dat resulteerde in een prachtige kans voor ex-blaugrana Jonathan dos Santos, maar de volley van de Mexicaan ging over de lat. Seconden later kreeg Dos Santos opnieuw een kans van wel heel dichtbij, maar een tackle van Lucas Digne voorkwam op het nippertje een tegentreffer.
Het spel golfde van de ene naar de andere kant met beide ploegen gebrand op het eerste doelpunt. Barça kwam vlak voor rust twee keer dichtbij; eerst met een kopbal van Messi die Asenjo over de lat wist te tikken en daarna via een vrijstaande Luis Suárez, die jammerlijk recht op de keeper schoot.

Luis Enrique zal ongetwijfeld gewild hebben dat zijn mannen in de tweede helft zo snel mogelijk van die positieve energie zouden profiteren, maar dat plan werd gedwarsboomd door een vroege voorsprong van Villarreal. Alexandre Pato zette een solo in en vond Sansone, die de bal in de verre hoek plaatste: 1-0.
Het snelle spel van de eerste 45 minuten verdween en de gastheren, comfortabel met de voorsprong, leunden achterover, terwijl Barça volop ging voor een gelijkmaker. Javier Mascherano leek die op zijn naam te schrijven met nog twintig minuten op de klok, maar zijn kopbal ging net naast.
In minuut 72 had Barça een penalty moeten krijgen, toen een schot van Messi vanaf de rand van het zestienmetergebied duidelijk de uitgestrekte arm van Bruno Soriano raakte, maar de scheidsrechter kende geen strafschop toe. Enkele seconden later diende opnieuw Messi zich aan met een prachtig schot, maar hij zag zijn inzet van de binnenkant paal stuiten.
Barça leek het geluk niet aan haar zijde te hebben en de nederlaag kwam alsmaar dichterbij. Maar in de allerlaatste officiële speelminuut kregen de blaugranas een vrije schop toegekend op de rand van het zestienmetergebied. Messi schaarde zich achter de bal en met een perfect ingeschoten vrije trap redde hij een punt voor Barça!

Een zege was natuurlijk vurig gewenst om koploper Real Madrid, die datzelfde weekend gemakkelijk over Granada heen liep, op de hielen te blijven zitten, maar het gelijkspel was in ieder geval beter dan een jammerlijke nederlaag...

Kijk HIER de videosamenvatting van de wedstrijd van Ziggo Sport Totaal.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, S. Roberto, Digne (71’ Arda Turan), Piqué, Mascherano, Iniesta, André Gomes (68’ D. Suárez), Busquets, Messi, Suárez en Neymar.

Opstelling Villarreal: Asenjo, Musacchio (87’ Álvaro González), Jaume Costa, Víctor Ruiz, Mario, Manu, Bruno, Soriano (83’ Rodri), Jonathan dos Santos, Sansone en Pato (76’ Castillejo).