Nieuws April 2014

Villarreal-Barça 2-3

Het plotselinge overlijden van Tito Vilanova op 25 april 2014 dompelde FC Barcelona en de voetbalwereld in zware rouw. De dagen die erop volgden, stonden in het teken van een eerbetoon aan de voormalige coach van de Catalaanse hoofdmacht, maar zondag moest er gevoetbald worden. Niet om niets: Atlético Madrid en Real Madrid lieten het weekend geen steken vallen, waardoor Barça genoodzaakt was te winnen. De minuut stilte voor aanvang van de wedstrijd (zie onder) was emotioneel en indrukwekkend, wat ook aan de verslagen gezichten van de blaugranas te zien was.

Ondanks alle emotie ging Barça goed van start. De Catalaanse formatie claimde balbezit en zette flink druk op Villarreal; bij balverlies werd de bal snel weer veroverd. Desondanks leidde het vele balbezit niet tot echte kansen. De eerste kans was voor Xavi Hernández uit een vrije trap, maar zijn inzet was te zwak en keeper Asejo kon gemakkelijk pakken. Een voorzet van Dani Alves werd door de Villarreal-defensie weggewerkt. Een zachte tik van Leo Messi kon eveneens gepareerd worden. Aan de andere kant kon Mario simpel doorlopen, maar zijn inzet ging naast.

De wedstrijd leek wat op gang te komen met halfzachte kansen aan beide kanten. Villarreal was nog wel het dichtste bij een treffer, toen Alves dom balverlies leed, maar Gio kon niet bij de daarop volgende voorzet. Ondertussen wilde Barça wel, maar lukte het allemaal niet. Eén minuut voor tijd leek de thuisploeg te scoren, maar haalde Marc Bartra de bal schitterend van de doellijn en voorkwam een tegentreffer.
Maar op slag van rust was het alsnog raak: de Barça-defensie werd genadeloos uit elkaar gespeeld en de geheel vrijlopende Cani schoot buiten bereik van Pinto: 1-0.

Na rust moest Barça alles op alles zetten om het eerbetoon voor Tito Vilanova te behalen dat zij voor ogen hadden. Het werd een lastige klus. Villarreal was allesbehalve van plan mee te geven; de thuisploeg was meer dan strijdlustig en de defensie stond als een huis. Messi kreeg een vrije trap en schoot deze goed in, maar keeper Asejo was beter en redde het schot. Tot overmaat van ramp voor de blaugranas liep Villarreal nog verder uit met een counter uit het boekje, waarop de voorzet van Aquino perfect werd ingekopt: 2-0.

De avond leek af te stevenen op een avond vol emotie en misère voor Barça. Er werd ingezet op de aanval, maar Villarreal blokte kans op kans. Een nieuwe vrije trap voor Messi werd wederom gepareerd door de uitstekende keeper en een schot van Iniesta ging rakelings naast. De bal wilde er op geen enkele manier in.
Het was nota bene Villarreal zelf dat de ban doorbrak. Na 65 minuten wilde Gabriel een schot van Alves met een hakballetje blokken, maar daarbij klopte hij zijn eigen keeper: 2-1. Een sprankje hoop leefde op bij Barça, dat weer volop in de aanval ging. Maar Asejo was niet te kloppen, niet door Barça althans; vlak voor tijd gebeurde het ongelooflijke: een tweede eigen doelpunt! Musacchio kopte prachtig maar jammerlijk achter zijn eigen keeper en bracht Barça daarmee langszij. Een wonder—wellicht een steuntje in de rug van Tito.

Villarreal zette alles op alles, maar ook Barça en het was de laatste ploeg die aan het langste eind trok. In minuut 81 volgde er nog een vrije trap voor Messi en waar normaal driemaal scheepsrecht is, zat Asejo er met een katachtige redding weer te goed bij. Toch was het Leo Messi die beslissend was. Na een uitstekende aanval van Barça was de Argentijn het eindstation en werd Asejo alsnog door een blaugrana geklopt: 2-3. Messi stak onmiddellijk beide vingers de lucht in, daar naar boven naar Tito, een eerbetoon.

Even leek Villarreal nog een penalty toegewezen te krijgen na een overtreding van Busquets, maar deze viel net buiten het strafschopgebied en Villarreal kon de vrije trap niet benutten. Barça speelde de laatste paar minuten van de bizarre slotfase uit en greep ternauwernood alsnog de drie punten. Het was dankzij Villarreal, dat op onvoorstelbare wijze de wedstrijd uit handen gaf, dat Barça nog niet geheel uit de titelrace verdwenen is.
Wellicht was deze epische comeback een klein wonder op deze emotionele, beladen avond.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Bartra, Mascherano, Adriano, Xavi (62’ Cesc), Busquets, Iniesta, Alexis (62’ Tello), Messi en Pedro.

Opstelling Villarreal: Asejo, Mario, Musacchio, Gabriel, Jokic, Bruno Soriano, Pina (36’ Aquino), Cani, Trigueros, Gio en Perbet (14’ Pereira).