Nieuws Januari 2023

Volgende tegenstander: Real Betis Sevilla

Op woensdag 01-02 speelt Barça de uitwedstrijd bij Real Betis Sevilla. Deze tegenstander bezet op dit moment de 6e plaats in La Liga. 16 punten achter Barça. Een gevaarlijke tegenstander. Zeker in uitwedstrijden.

Enkele belangrijke spelers: Fekir, Bartra, Juanmi, Iglesias, Tello, Martin, Carvalho, Moreno, Joaquin, Guardado en Alená.  Barça zal volop geconcentreerd moeten zijn om de drie punten mee te nemen. De wedstrijd tussen beide teams om de Supercopa eindigde in 2-2. Barça nam daarna de strafschoppen beter (4-2).

Voluit: Real Betis Balompié is de 2e club uit Sevilla. De thuiswedstrijden worden gespeeld in het Estadio Benito Villamarín (56.500 toeschouwers). Opgericht in 1907. Trainer: Manuel Pellegrini (ook niet de eerste de beste!!).

Real Betis won de landstitel in 1935 en de Copa del Rey in 1977 en 2005. Tot 3 keer toe degradeerde Real Betis naar de Segunda División A. Betis speelde in 2005/06 in de Champions League; 3 x in de Europa League; 2 x in de Europacup 2; 6 x in de UEFA cup en men nam 1 x deel aan de Jaarbeursstedenbeker. Wie herinnert zich dat nog?

Betis was kampioen van de Primera División in 1935. Ze wonnen 3 maal de Copa del Rey (laatst in 2022), 7x de Segunda División. 1 x Tercera División en 1 x de Copa de Andalucia.

Oud-spelers o.a: Extebarria, Vadilo, Edu, Rafael van der Vaart, Gerrie Muhren, Rick van Wolfswinkel, Inui, Finidi George, Vogel.

Is natuurlijk wel ff leuk al die namen uit het verleden maar het gaat om de wedstrijd op woensdag 1 februari 21.00 uur. Barça bezet op dit moment de 1e plaats met 5 punten voorsprong op Real Madrid en 8 punten voorsprong op Real Sociedad.

Sevilla is natuurlijk een prachtige stad in Andalusië, in het zuiden van Spanje. De zon schijnt bijna altijd en het eten is heerlijk. Er zijn veel prachtige bezienswaardigheden. Ik zou zeggen: boek een vakantie of ga emigreren! Bijna 700.000 inwoners en daaromheen nog eens 1, 2 miljoen.

Moet er gewonnen worden? Ja. Moet er van de eerste tot de laatste seconde geknokt worden? Jazeker. Hopelijk met het befaamde spel. Je niet te veel laten intimideren door de spelers, het publiek of de scheidsrechter.

De 1e plek vasthouden is een noodzaak en de punten moeten mee naar Barcelona. We gaan voor het kampioenschap!

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com