Nieuws December 2015

Vooorbeschouwing Valencia - Barça

FC Barcelona gaat momenteel aan de leiding in La Liga, met 33 behaalde punten na 13 duels. Hiermee staan ze vier punten voor op achtervolger Atlético Madrid, en staan ze zes punten boven aartsrivaal Real Madrid. Op zaterdagavond staat er echter wel een lastige uitwedstrijd op het programma, want Barcelona moet naar het Estadio Mestalla toe, de thuishaven van Valencia. Los Che eindigde afgelopen seizoen op een indrukwekkende vierde plaats, en maakte indruk met attractief voetbal. Dit jaar wil de machine echter nog niet op gang komen, en als gevolg werd trainer Nuno ontslagen. Hij werd afgelopen week opgevolgd door Gary en Phil Neville, de broers die in het verleden voor Manchester United speelden, maar nog zonder trainerservaring waren. Valencia staat op de negende plaats, en verloor afgelopen week bij Sevilla.

Barcelona wist midweeks met 6-1 te winnen van Villanovense, terwijl Valencia met 1-3 won bij Baracaldo. Op vrijdag trainde de ploeg van Enrique nog, en men maakte ook bekend dat Marc-André Ter Stegen weer tot de wedstrijdselectie behoort voor het treffen met Valencia. De doelman is voldoende hersteld van een knieblessure die hem midweeks nog parten speelde. Mathieu raakte in dat duel geblesseerd, en hij is dan ook afwezig in de wedstrijd tegen zijn vorige club. Sergi Samper is in de selectie opgenomen als mogelijke vervanger. Toch heeft Barcelona in vergelijking met Valencia weinig reden tot klagen, want er is een ware waslijst aan blessures bij de ploeg. Topkeeper Diego Alves is afwezig, evenals sterren Rodrigo, Mustafi, Feghouli en Negredo. Hierdoor zal Valencia met een flink gemankeerd team aantreden in eigen huis.

Afgelopen seizoen pakte Barça een 0-1 zege, maar deze kwam pas in de blessuretijd tot stand. Na een wedstrijd waarin Valencia verzuimde om de kansen te verzilveren kreeg de ploeg door een doelpunt van Sergio Busquets in de extremis alsnog de deksel op de neus. Dit was voor Barcelona een belangrijke zege, om het toen nog in vorm zijnde Real Madrid niet uit het oog te verliezen. In eigen huis was Barcelona ook te sterk, al was het in die wedstrijd opnieuw Valencia dat het betere van het spel vertoonde. Het zal ongetwijfeld een echte kraker worden, want beide teams staan hoog aangeschreven als het om het voetballende aspect gaat. De wedstrijd heeft in het verleden vele prachtige resultaten opgeleverd, zoals een spectaculaire 2-2 in 2011 of een 5-1 zege door een kwartet aan goals van Messi in 2012. Met Neville voor het eerst aan het roer bij Valencia is voor de sinaasappelstad ook een nieuw trainerstijdperk aangebroken, en het is nog maar de vraag of deze met een goed resultaat kan worden opgestart. Hoeveel denken jullie dat het gaat worden?