Nieuws Januari 2022

Voorbeschouwing Alavés – FC Barcelona

In de huidige rankschikking vinden we Deportivo Alavés terug op de 18e plaats. 21 wedstijden, 17 punten. In de gevarenzone dus. De vraag is hoe snel Barça zich herstelt na de bekernederlaag bij Athletic Club de Bilbao (3-2 verlies na verlenging). En niet alleen dat maar ook de afwezigheid van vele geblesseerden speelt een rol. Ansu Fati is wederom geblesseerd geraakt aan de linker hamstring en ligt er zeker een paar weken uit (en als het tegenvalt langer).

Deportivo Alavés is een voetbalclub uit Vitoria-Gasteiz in Baskenland. Na tien jaar afwezigheid promoveerde de club in 2015/16 opnieuw naar de Primera División. Stadion: Estadio Mendizorrotza. De club werd opgericht op 23 januari 1921. Huidige trainer: Javier Calleja. In 2000 werd de zesde plaats behaald. In het seizoen 2000/2001 mocht Alavés in de UEFA-cup spelen (finale). Hoogtepunt was de 5-1 winst op Kaiserslautern. In de finale gaf Alavés (tegen Liverpool) zich gewonnen na een 5-4 verlenging. Een geweldige prestatie!!

Deportivo Alavés speelde tot 1998 in de Segunda División A. In dat jaar promoveerde Alavés naar de Primera División. Seizoen 2001/2002 was, zoals genoemd, het hoogtepunt maar de val in 2003 was diep: degradatie naar de Segunda División A. 2005: promotie; 2006: degradatie. 2009: degradatie naar de Segunda División B grupo 2. Via de Segunda B promotie 1n 2015 naar de Primera División. Negende plaats in 2017. Veel trainerswisselingen (o.a. Mauricio Pellegrini, Luis Zubeldia).

Erelijst: naast de finale tegen Liverpool; finalist Copa del Rey 2016/2017 (verlies met 1-3 tegen Barça). Deportivo Alavés speelt zijn wedstrijden in de plaats Vitoria-Gasteiz. Bijnamen: Babazorros en El Glorioso. Hoofdstad van de regio Baskenland en de provincie Álava. Bilbao is de grootste stad in deze regio. Vitoria-Gasteiz heeft 230.000 inwoners. De stad heeft een belangrijk industrieel centrum. Ook wel de groenste stad van Europa genoemd (door de vele parken).

FC Barcelona is op dit moment een mengeling van jong en iets minder jong. Veel onrust bv. rond Dembélé. In iets mindere mate rondom het presteren van Frenkie de Jong. Braithwaite die net terug is van een blessure. Dani Alves die snelheid tekortkomt. De blessure van Memphis. Daartegenover staat de inzet van de jonge spelers: Nico, Abde, Gavi, Pedri en Jutglá.

Maar je kunt van de jeugd niet verwachten dat ze dit elftal dragen. Hoe hard ze er ook voor werken. 3 punten voor Barça? Lijkt me te doen. We blijven vertrouwen houden. Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com