Nieuws Februari 2013

Voorbeschouwing Barça - Getafe

FC Barcelona speelt zondag thuis tegen Getafe. De wedstrijd tegen de Madrileense club begint al om 12.00 uur en dat is de vroegste competitiewedstrijd voor Barça in Camp Nou sinds 1965.

Jordi Roura maakte zaterdag zijn selectie bekend. De oefenmeester heeft volop keuze, want alleen Xavi Hernández, Jonathan Dos Santos en Éric Abidal ontbreken wegens blessures.

Getafe staat momenteel op de twaalfde plaats in de competitie. De ploeg won vorige week nog met 3-1 van hekkensluiter Deportivo de la Coruña.De overwinning was zeer welkom, want de ploeg van trainer Luis Garcia Palza staat maar vijf punten achter nummer zes Valencia. Deze plaats geeft recht op directe plaatsing voor de Europa League. Tegelijkertijd staat Getafe maar negen punten boven de degradatiestreep. De ploeg speelt vaak in een 4-2-3-1 formatie. Aanvaller Diego Castro is topscoorder met vijf doelpunten. Grappig detail: de gehele productie van Getafe in de competitie bedraagt 28 doelpunten. Lionel Messi heeft in zijn eentje al 34 keer het net gevonden.

FC Barcelona heeft in de historie nog nooit thuis verloren van Getafe. De eerste wedstrijd tussen beide ploegen in Coliseum Alfonso Pérez eindigde in een 1-4 overwinning voor Barça door doelpunten van Adriano, Lionel Messi (2) en David Villa. Messi bewaart goede herrineringen aan Getafe. Op 18 april 2007 maakte de toen 19-jarige Argentijn in een bekerduel met Getafe zijn mooiste doelpunt tot nu toe in dienst van de Catalaanse grootmacht: een doeltreffende solo die veel gelijkenis toonde met die van zijn landgenoot Diego Maradona op het WK 1986 in Mexico. Messi legde op weg naar de 2-0 al dribbelend zestig meter af, beroerde hij de bal onderweg dertien keer en liet hij zes tegenstanders in de kou staan alvorens te scoren.