Nieuws April 2016

Voorbeschouwing Barcelona - Valencia

FC Barcelona speelt op zondagavond tegen Valencia. Vorig jaar eindigde Valencia nog op een erg knappe vierde plaats, maar dit jaar is het kommer en kwel voor de ploeg, die troosteloos in het rechterrijtje bivakkeert en al aan de derde trainer binnen een seizoen bezig is. Valencia werd eerder dit seizoen voor de Copa del Rey in Camp Nou al op een nederlaag getrakteerd, en in een absolute galavoorstelling eindigde het toen in 7-0 voor FC Barclona. Van dit Barcelona is echter sinds april niets meer over, want een grote vormdip heeft ervoor gezorgd dat een voorsprong in de competitie op achtervolgers Atlético en Real Madrid flink is geslonken, en dat de ploeg niet langer actief is in Europa. In de Champions League bleek Atlético over twee wedstrijden te sterk. Voor Barcelona staat dus heel wat eerherstel op het spel in het Camp Nou.

In Valencia eindigde het onderlinge treffen eerder dit seizoen in een 1-1 gelijkspel. Barcelona mist echter redelijk wat namen in aanloop naar het treffen met Los Che. Arda Turan is geschorst, en Sandro, Rafinha, Vermaelen en Mathieu zijn allen afwezig met blessures. Doelman Masip is ook niet opgenomen in de selectie, maar verder zijn alle namen vertegenwoordigd bij FC Barcelona. Barcelona koestert momenteel een voorsprong van drie punten op Atlético Madrid, terwijl Real Madrid met een duel meer tot 1 punt is genaderd. Het is dus erg belangrijk om een overwinning te behalen, want anders kan het nog enorm spannend gaan worden in de Spaanse titelrace. De nieuwe trainer van Valencia is Pako Ayestaran, en die vertelde tijdens zijn persconferentie dat zijn team een kans maakt tegen Barcelona. Twee seizoenen geleden wist Valencia verrassend met 2-3 te winnen in Barcelona, maar verder hebben ze de afgelopen jaren weinig succes geboekt in het Camp Nou.

Barcelona is al meer dan een maand zonder zege in de competitie, want de laatste overwinning dateert van 12 maart. Toen werd Getafe met 6-0 verslagen. Valencia won afgelopen week met 2-1 van Sevilla, een goede prestatie in het eigen Mestalla. Om half negen treden beide teams aan in een ongetwijfeld vol Camp Nou voor een van de moeilijkste opgaven die Barcelona nog dient te overwinnen om de titel te behalen. Hoeveel denken jullie dat het gaat worden?