Nieuws Januari 2016

Voorbeschouwing FC Barcelona - Bilbao

FC Barcelona speelt op woensdag de return in de kwartfinale van de Spaanse beker tegen Athletic Bilbao, en dit is een herhaling van de bekerfinale van het vorige kalenderjaar. Om half 10 zullen beide teams in Camp Nou beginnen aan de derde onderlinge ontmoeting in 2016. De eerste twee eindigden beiden in een zege voor FC Barcelona, waarbij de competitieoverwinning van 6-0 enkele weken geleden het meest in het oog springt. Toen moest Bilbao al vroeg met 10 man verder, waar door Barcelona onder andere via een hattrick van Suárez al gauw de teller kon laten oplopen. Meer moeite hadden ze in Baskenland, maar de 1-2 zege leverde een goede uitgangspositie voor de ploeg van Luis Enrique om zich te plaatsen voor de halve finales van de Spaanse beker.

Ook andere topploegen als Valencia, Sevilla, Atlético en Celta zitten nog in het bekertoernooi en hopen op glorie, maar titelhouder Barcelona is de grote favoriet voor de eindzege. Barcelona had bij de achttien geselecteerde spelers geen plaats voor Arda Turan. De Turk is nog licht geblesseerd, maar Luis Enrique hoeft zich hier niet al te veel zorgen om te maken, aangezien Neymar weer terug op het veld is. Neymar miste de uitwedstrijd tegen Málaga, maar MSN is nu weer compleet. Claudio Bravo ontbreekt ook in de wedstrijdselectie. De doelman is eerste keus bij Enrique en in het bekertoernooi mag Marc-André Ter Stegen opdraven. Ook Douglas en Sandro hebben de selectie niet gehaald, terwijl Alba en Rafinha afwezig zijn door blessures die hen al langere tijd parten speelde.

Mocht Barcelona tot de laatste vier geraken zou dit de vierde opeenvolgende keer zijn dat dit gebeurt. De afgelopen jaren wist Barcelona maar liefst twee maal af te rekenen met Bilbao in de finale, terwijl het avontuur in 2013 en 2014 eindigde tegen Real Madrid. Gerard Piqué en Luis Suárez maken hun opwachting na het uitzitten van een schorsing, en zullen dus gretig zijn bij deze bekerontmoeting. In 2015 stonden beide ploegen ook al vaak tegen elkaar, en terwijl Bilbao onder andere een knappe 4-0 zege wist te noteren in eigen huis, had Barcelona toch veelal het overwicht. Barcelona treft op zaterdag de grootste directe titelconcurrent Atlético in het Camp Nou, en zal daarom extra voorzichtig zijn tegen de Basken. Hoeveel zal het worden?