Nieuws Februari 2019

Voorbeschouwing Lyon - Barça

Op dinsdagavond spelen Olympique Lyon en FC Barcelona tegen elkaar in de achtste finales van de UEFA Champions League. De afgelopen drie seizoenen was de kwartfinale telkens het eindstation voor FC Barcelona, dat er dus alles aan zal willen doen om dit jaar weer eens de beker omhoog te tillen. De eerste horde, Lyon, is echter niet zomaar verslagen. De Franse ploeg eindigde als tweede achter Manchester City in de poule maar wist het team van Pep Guardiola wel op een nederlaag te trakteren. Toch is Barcelona de torenhoge favoriet voor het treffen.

Lyon bezit momenteel plek 3 in de Franse competitie, op 16 punten afstand van koploper Paris Saint-Germain. Barça gaat aan kop in La Liga en doet nog mee in alle competities. Bij Lyon is de Nederlander Memphis Depay vaak uitblinker, terwijl Bertrand Traoré en Nabil Fekir andere sterkhouders zijn binnen de ploeg. Lyon speelde maar liefst tien seizoenen geleden voor het laatst tegen Barcelona, toen ook in de achtste finales van de Champions League. In Lyon werd de heenwedstrijd 1-1 door een schitterende goal van Juninho en een treffer van Henry, en Barça maakte in eigen huis het karwei met 5-2 af. In dat jaar werden maar liefst zes prijzen gewonnen door het Dream Team van Pep Guardiola.

Barça heeft te maken met enkele blessuregevallen. Arthur, Rafinha, Cillessen en Vermaelen zijn afwezig waardoor de talenten Wague en Ezkieta mee mogen naar Frankrijk. Samuel Umtiti zou in actie kunnen komen tegen zijn oude club. Barça en Lyon trappen om negen uur 's avonds af, met de terugwedstrijd op het programma op 13 maart.

Foto: www.fcbarcelona.cat