Nieuws Januari 2019

Voorbeschouwing Sevilla - FC Barcelona

Stadion Sánchez-Pizjuán is de locatie voor de eerste kwartfinale van de Copa del Rey waarbij Messi en Busquets zijn weggelaten uit de ploeg, zij krijgen rust, en met nieuwe aanwinst Kevin-Prince Boateng.

Barça komt dichter en dichter bij wat een ongekende vijfde Copa del Rey op een rij zou zijn. Vanavond is Sevilla in de kwartfinale de tegenstander, de return is over zeven dagen later in het Camp Nou.

Sevilla is misschien wel een van de sterkste teams in Spanje en Barça heeft in de loop der jaren een aantal memorabele ontmoetingen met hen gehad, maar de laatste 24 ontmoetingen in alle competities hebben slechts één nederlaag opgeleverd, een 2-1 overwinning voor de Andalusiërs in een competitiewedstrijd in 2015.

De Barça-overwinningen omvatten twee Copa del Rey-finales in 2016 en 2018, de Spaanse Super Cup aan het begin van dit seizoen en de Liga-wedstrijd in Camp Nou drie maanden geleden.

De 26 beker wedstrijden tussen de clubs hebben slechts één no-score gelijkspel opgeleverd. De eenzame 0-0 vond plaats in 2007/08.

Sevilla heeft maar liefst vier spelers die een verleden hebben bij FC Barcelona. Verdediger Sergi Gómez speelde 96 wedstrijden voor Barça B voordat hij via Celta naar Andalusië verhuisde. Nolito volgde een vergelijkbare route, ook langs Manchester City, Benfica en Granada. Aleix Vidal keerde vorige zomer terug naar Sevilla na drie jaar in Camp Nou, terwijl Munir El Haddadi nog maar net Barça heeft verlaten als een wintertransfer. Hij en Nolito zullen echter op zijn minst bij zijn.

Er zijn drie spelers die in de tegenovergestelde richting zijn gegaan. Clement Lenglet, Ivan Rakitic en Denis Suárez, brengt deze wedstrijd een ontmoeting met hun voormalige club, hoewel de laatste niet is opgenomen in de ploeg.

Team nieuws

Het grote nieuws is dat Kevin-Prince Boateng, slechts een dag nadat hij officieel werd gepresenteerd als gehuurde speler van Sassuolo in Italië, is opgenomen in het team en zou de eerste Ghanees kunnen worden die voor de club speelt.

Een ander punt van gesprek is de afwezigheid van Leo Messi, manager Valverde heeft besloten om hem rust te geven voor deze ontmoeting, samen met Sergio Busquets, Sergi Samper en Denis Suárez. Barça speelt ook zonder de geschorste Jeison Murillo en de geblesseerden Ousmane Dembélé, Samuel Umtiti en Rafinha.

Foto: www.fcbarcelona.com