Nieuws April 2015

Vooruitblik op Barça-Almería

Het is een drukke maand voor FC Barcelona. Nog negen wedstrijden in de Spaanse competitie te gaan, waarvan er zes in april worden gespeeld, én het aanstaande Champions League tweeluik tegen Paris Saint-Germain. Woensdag (20.00u) speelt Barça thuis tegen Almería, voorafgaand aan het duel tegen de uitwedstrijd tegen Sevilla op zaterdag (20.00u). Met de zege op Celta de Vigo op Eerste Paasdag hebben de blaugranas de vier punten voorsprong op Real Madrid weten te behouden dankzij de essentiële kopbal van Jérémy Mathieu, en de mannen van Luis Enrique zullen dit gat niet kleiner willen laten worden.

Op dinsdag trainde Barça voor het laatst voor het treffen met Almería, een club die zich momenteel in de degradatiezone bevindt. Jordi Alba wacht nog altijd op het groene licht van de medische staf, nadat hij tijdens de internationale onderbreking een hamstringblessure had opgepikt. Sergio Busquets zal tevens ontbreken; de middenvelder is geschorst als gevolg van een gele kaart in de wedstrijd tegen Celta.
Ondertussen heeft de nieuwe coach van Almería, ex-blaugrana Sergi Barjuan, een 18-koppige selectie benoemd voor de reis naar Camp Nou. Deze selectie bevat twee spelers uit de eigen jeugd. Michel, Fran Vélez en Verza ontbreken wegens een blessure, terwijl Dubarbier en Mauro Dos Santos thuisblijven als gevolg van een schorsing.

Op wie moeten we letten? Jérémy Mathieu heeft twee keer gescoord in zijn laatste twee competitiewedstrijden en speelde daarmee een essentiële rol in het behalen van de zes volle punten. Desondanks moet de Fransman, indien hij opgesteld wordt, voorzichtig te werk gaan, aangezien een gele kaart een schorsing betekent voor de weekendwedstrijd tegen Sevilla.
Almería heeft twee voormalige blaugranas in de gelederen. Keeper Rubén speelde drie keer voor de hoofdmacht van Barça in het seizoen 2003/04, voor hij de club in 2007 verliet. Middenvelder Javier Espinosa speelde meer dan honderd wedstrijden voor Barça B, en verliet afgelopen zomer de Catalaanse club voor Villarreal. In januari dit jaar sloot hij zich op huurbasis aan bij Almería.

De zege die Barça afgelopen weekend boekte in het Balaídos was de negentiende overwinning in hun laatste twintig wedstrijden, sinds de nederlaag tegen Real Sociedad van 4 januari. Almería, daarentegen, heeft geen van de afgelopen zeven competitiewedstrijden weten te winnen. Hun meest recente nederlaag, de 1-4 oorwassing in eigen huis door Levante, leidde het onmiddellijk vertrek van voormalige coach Juan Ignacio Martínez in.
In dertien officiële ontmoetingen heeft Almería Barça nog nooit verslagen. Tweemaal werd er gelijkgespeeld, maar de andere elf keer eindigden in een nederlaag. In de Spaanse competitie hebben ze alle vijf de uitwedstrijden in het Camp Nou verloren. De meest recente was een 4-1 nederlaag vorig seizoen, toen Alexis Sánchez, Leo Messi, Carles Puyol en Xavi Hernández alle vier het net vonden.