Nieuws Augustus 2016

Vooruitblik op Spaanse Super Cup

Met de voorbereiding op het seizoen achter de rug en ook de Joan Gamper wedstrijd gespeeld is het tijd voor het echte werk. Nog voor de Primera División van start gaat, gaat het om de eerste echte strijd, die om de enige prijs die Luis Enrique nog niet gewonnen heeft als coach van FC Barcelona: de Spaanse Super Cup.

Normaalgesproken gaat de strijd om deze prijs tussen de kampioen van La Liga en de bekerkampioen, maar aangezien Barça vorig seizoen beide in de wacht heeft gesleept, is gekozen voor de ploeg die Barça in de bekerfinale van mei in het Vicente Calderón versloeg: Sevilla.

Team nieuws
Barça moet het de heenwedstrijd doen zonder Marc-André Ter Stegen wegens een blessure, terwijl Neymar en Rafinha nog altijd op de Olympische Spelen uitkomen met het Braziliaanse nationale elftal. Douglas, Sergi Samper en Jordi Alba zijn tevens buiten de selectie gelaten.
Voor Sevilla is het een aderlating dat keeper David Soria nog niet fit is; deze zal vervangen worden door reservekeeper José Antonio Caro. En dat is niet de enige zorg voor de Andalusische ploeg; vooral in de defensie hebben ze het een en ander op te lossen met de afwezigheid van Carriço, Kolo en Nico Pareja. Maar verdedigende middenvelder Iborra zal wel beschikbaar zijn.

Vorm
Barça heeft drie van de vier wedstrijden in de voorbereiding gewonnen, tegen Celtic, Leicester en Sampdoria, maar verloor van Liverpool. Luis Enrique werd op de persconferentie gevraagd naar het enigszins hoge aantal tegendoelpunten die Barça incasseerde in dit viertal wedstrijden, maar de coach is niet al te bezorgd hierover.
Sevilla begon de voorbereiding met twee zeges in de Verenigde Staten tegen het Argentijnse River Plate en het Colombiaanse Independiente Santa Fe. Ook in Duitsland boekten ze twee overwinningen, zowel op St Pauli als op Mainz 05. Helaas voor de ploeg liepen ze de Europese Super Cup mis, die in de extra tijd naar Real Madrid ging (3-2). De wedstrijd tegen Barça is voor Sevilla de eerste van echt seizoen die ze op eigen grond in het Sanchez Pizjuán zullen spelen.

Geschiedenis
Sinds de eerste strijd om de Spaanse Super Cup in 1982 heeft FC Barcelona de trofee meer gewonnen dan wel team dan ook. Voor Sevilla bracht alleen 2007 de Spaanse Super Cup. Het is overigens de tweede keer dat Barça en Sevilla elkaar in deze bekerfinale treffen: in 2010 keerde Barça op spectaculaire wijze een 3-1 nederlaag in de heenwedstrijd om tot een 4-0 zege in de return te Camp Nou. Leo Messi scoorde die dag een hattrick en is met elf doelpunten de topscorer in de Super Cup geschiedenis.