Nieuws Augustus 2011

“We schrijven geschiedenis”

Dor de winst in de Europese Supercup mocht Xavi voor de 18e keer een trofee omhoog houden bij FC Barcelona. De middenvelder werd daarmee de meest succesvolle speler van FC Barcelona aller tijden; een meer dan de legendarische Guillermo Amor. De Catalaan is tevens de speler met de meeste wedstrijden in het eerste van FC Barcelona.

“Om Guillermo Amor te verslaan, een La Masia pionier, is een eer. Ik ben blij dat ik de meest succesvolle speler bij Barcelona ben, maar het is een teamprestatie. We schrijven samen geschiedenis en dat willen we blijven doen”, zei hij na afloop van de wedstrijd. Xavi heeft 6 keer La Liga, 5 Spaanse Super Cups, 3 Champions Leagues, 2 UEFA Super Cups, 1 Spaanse beker en een World Club Cup met Barça gewonnen, maar hij wil nog steeds meer. “Winnen verveeld ons nooit; dat is waar we het voor doen.”

Andrés Iniesta werd door de UEFA verkozen tot man van de wedstrijd. De middenvelder verklaarde na afloop van de wedstrijd: “Door al het succes van de laatste seizoenen lijkt het alsof winnen eenvoudig is, maar dat is niet zo.” Over het belang van de overwinning voor de club zei Iniesta: “Het is belangrijk voor de club en het team omdat het niet eenvoudig is om te winnen. Het is een wedstrijd tussen de winnaar van de Champions League en die van de Europa League. Porto heeft vorig seizoen praktisch alles gewonnen.”

Teamgenoot Javier Mascherano was realistisch over het spel van Barcelona. “We speelden niet onze beste wedstrijd, maar we hebben weer een prijs te pakken. We hebben gelukkig Messi; hij opende de scoren en dat zorgde voor ruimte. Ik ben hier om dit team te helpen; ik speel waar ik nodig ben. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik al vier prijzen zou winnen in mijn eerste jaar bij de club en daar dank ik een ieder voor.”

“De fans stonden weer achter ons en dat geeft de spelers veel vertrouwen. Het maakt ons sterk op het veld en zonder hen kunnen we niet winnen. Barça is een grote familie”, Aldus Daniel Alves. “We hadden ons voorbereid op een pittige wedstrijd. Porto wint heel veel, maar wij hebben als team veel ervaring en dat zorgt ervoor dat we rustig blijven als het even minder gaat.”