Nieuws Februari 2011

“We zijn klaar voor Athletic”

Guardiola heeft er veel vertrouwen in dat zijn team in staat zal zijn om de nederlaag van woensdag in Londen te vergeten en een goede wedstrijd te spelen tegen Athletic Club. De coach heeft ook niet het gevoel dat de spelers last hebben van de februari blues. De wedstrijd tegen Bilbao is een mooie gelegenheid voor het team om zich te revancheren.

De technicus van FC Barcelona legde uit dat “Nederlagen een onderdeel zijn van het voetbal en dat het niet gebruikelijk is om 16 opeenvolgende wedstrijden te winnen. We hebben tot nu toe uitzonderlijk gepresteerd in de Primera División.” De coach vervolgde met: “Dit team heeft aan de wereld laten zien wat onze filosofie is en heeft zichzelf bewezen aan de wereld, maar dat betekent niet dat ze onoverwinnelijk zijn.”

Eerder dit seizoen kwamen FC Barcelona en Athletic elkaar tegen in de achtste finale voor de Copa del Rey. Toen bleef het thuis in Camp Nou op 22 december doelpuntenloos en werd het op 5 januari 1-1 in Bilbao. Guardiola verwacht een andere tegenstander dan toen voor de Spaanse beker, want: “Het is een wedstrijd die gaat om drie belangrijke competitiepunten en geen eliminatieronde.” Athletic wil graag Europees voetbal spelen, staat op de vijfde plaats in de competitie, en dus zijn de drie punten ook voor hen belangrijk.

Guardiola zit zondagavond voor de 100e keer op de bank bij een Primera División wedstrijd van FC Barcelona. In die periode wisten zijn spelers een indrukwekkende lijst statistieken bijeen te spelen. Van de 99 tot dusver gespeelde competitiewedstrijden won Barça er maar liefst 78. Veertien keer eindigde een wedstrijd in een gelijkspel, terwijl er maar zeven keer een tegenstander sterker was dan de Catalanen. In het eigen Camp Nou won Barça 42 keer, speelde het vier keer gelijk en boekte een bezoekende club drie keer een zege.

Slechts zes andere trainers zaten minimaal 100 wedstrijden op de bank bij Barcelona voor de Primera División. Recordhouder is Johan Cruijff, die tussen 1988 en 1996 precies 300 keer zijn team naar een goed resultaat probeerde te coachen.