Nieuws December 2013

Week vol trofeeën

Het einde van een kalenderjaar brengt een periode van erkenningen voor prestatie van het afgelopen jaar.

Copa Stadium en Princesa de Astúries
Zo heeft president Sandro Rosell in het Palacio del Prado in Madrid de Copa Stadium uit handen van Felipe, de Spaanse kroonprins, ontvangen. De Copa Stadium is uitgereikt aan FC Barcelona voor het werk dat de club doet om sport te promoten en te stimuleren. Deze prijs wordt jaarlijks aan een organisatie of persoon uitgereikt door de Spaanse Koninklijke familie; Alfons XIII reikte in 1923 de eerste uit.

Rosell werd bij de uitreiking vergezeld door vice-president Carles Vilarrubí en bestuursleden Eduard Coll en Manel Arroyo. Het is de vijfde keer dat FC Barcelona de oudste sportprijs van Spanje heeft ontvangen. In 1925, 1941, 1957 en 1997 ging de award ook mee naar Catalonië.

Naast de club ontving daarnaast Hink-stap-sprong atlete Ana Peleteiro de award Premio Nacional Princesa de Astúries SAR Doña Letizia. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door een jury aan een sporter die jonger dan 18 jaar is en de meeste sportieve progressie heeft getoond. Ana Peleteiro maakt deel uit van het atletiekteam van FC Barcelona en werd in 2013 derde bij de European Athletics Junior Championships in Italië bij het Hink-stap-springen.

LFP Awards
Daarnaast hebben deze week Lionel Messi, Andrés Iniesta en Gerard Deulofeu een LFP award gewonnen. Messi werd uitgeroepen tot de beste speler van het seizoen 2012-13 in de Primera División én de beste aanvaller. Iniesta kreeg de LFP award voor de beste aanvallende middenvelder. Deulofeu, die dit seizoen door Barça wordt verhuurd aan Everton, ontving de award van beste speler van de Segunda División. Onder de Liga de Futbol Professional (LFP) vallen de Primera División en de Segunda División A.

Messi kon de twee awards niet persoonlijk in ontvangst nemen omdat hij in Argentinië verblijft om daar te herstellen van zijn blessure. Hij bedankte de LFP in een speciale videoboodschap. Iniesta werd vergezeld door president Sandro Rosell, de bestuursleden Manel Arroyo en Toni Freixa en de directeuren Antoni Rossich en Andoni Zubizarreta.

Jordi Alba en Víctor Valdés waren tevens genomineerd in respectievelijk de categorie beste verdediger en beste keeper, maar deze awards gingen naar Sergio Ramos en Thibaut Courtois.

‘Marca’ awards
Om de week vol awards compleet te maken werden deze week tevens de ‘Marca’ awards uitgereikt. De award voor Coach van het seizoen 2012-13 werd door de Spaanse sportkrant Marca uitgereikt aan Tito Vilanova. Lionel Messi ontving de Trofeo Pichichi. Deze trofee wordt sinds 1928 in de Primera División gegeven aan de topscorer van het seizoen. Deze prijs is vernoemd naar de bijnaam van Rafael Moreno Aranzadi, aanvaller van Athletic de Bilbao. Een vergelijkbare prijs is er ook voor de Segunda División A. Voor Messi was het het tweede seizoen op rij en derde keer in totaal dat hij de topscoorder van La Liga werd. Het seizoen 2012-13 sloot Messi af met een eindscore van 45 doelpunten.

Zowel Vilanova als Messi waren niet in de gelegenheid de awards persoonlijk in ontvangst te nemen. Messi werd vertegenwoordigd door Toni Freixa die bij het in ontvangst nemen van de prijs vertelde: “Messi herstelt voorspoedig en keert binnenkort weer fit terug naar Barcelona. Liefhebbers van voetbal moeten nog even geduld hebben, maar Messi keert echt weer terug en dan kunnen we weer van hem genieten.” Carles Rexach nam de trofee namens Vilanova in ontvangst. “Tito Vilanova leeft voor het voetbal en begrijpt het spel als geen ander. Hij is heel positief, maar ondergaat nog altijd behandelingen.”